Olympische Winterspelen in Peking krijgen zelfrijdende hogesnelheidstrein op maat

Op de Olympische Winterspelen in Peking zullen de Chinese spoorwegen de Fuxing, een zelfrijdende hogesnelheidstrein, inzetten. De trein zal zijn passagiers tussen de Olympische locaties in Peking en Zhangjiakou vervoeren met snelheden van 350 kilometer per uur.

Waarnemers merken op dat de trein speciaal voor de Olympische Winterspelen werd ontwikkeld. Die beginnen in de eerste week van februari.

De Fuxing moet atleten, journalisten en officiëlen in staat stellen om zich snel tussen de verschillende locaties van het evenement te verplaatsen. De trein heeft onder meer een volledig uitgeruste uitzendstudio aan boord, waarvan journalisten gebruik kunnen maken.

5G

Om het werk van de journalisten aan boord te vergemakkelijken, werd in de Fuxing 5G-technologie geïnstalleerd. De trein is bovendien uitgerust met speciale rekken, waar de atleten hun ski-uitrusting kunnen opbergen.

De Fuxing kan in principe 564 passagiers, verdeeld over acht wagens, vervoeren. Maar om de verspreiding van het virus Covid-19 tegen te gaan, willen de autoriteiten een gesloten bubbel implementeren, waarbij atleten, functionarissen en journalisten zich alleen binnen aangewezen locaties kunnen verplaatsen.

Ook verplaatsingen met de Fuxing zijn daarin begrepen. Daarbij zal slechts de helft van de beschikbare passagierscapaciteit van de treinen mogen worden gebruikt.

175 kilometer op 50 minuten

De Fuxing wordt ingezet op het traject tussen Peking en de stad Zhangjiakou, waar eveneens een aantal Olympische evenementen zijn gepland. De trein zal daarbij een afstand van 175 kilometer in een tijdsbestek van vijftig minuten overbruggen.

Met een gewone sneltrein zou diezelfde reis drie uur in beslag nemen. Voor de Fuxing werd tussen beide steden een nieuwe spoorlijn aangelegd. Die werken gingen vier jaar geleden van start.

De zelfrijdende kogeltrein werd door CRRC Changchun Railway Vehicles ontwikkeld. Vertegenwoordigers van de Chinese spoorwegen noemen de Fuxing de eerste intelligente en autonome hogesnelheidstrein van de wereld. Volgens hen is de Fuxing een van de kroonjuwelen van de Chinese industriële realisaties.

Energiebesparing

“Door het gebruik van nieuwe materialen en technologieën kon de luchtweerstand van de Fuxing worden verminderd en kon ook het gewicht van de trein worden beperkt”, stippen de experts aan. “Onder meer werd daarbij onder meer een neus in de vorm van een adelaarsbek voorzien.”

“Al deze karakteristieken zorgen ervoor dat de Fuxing 10 procent energiezuiniger is dan zijn voorgangers. Daarbij kan op een besparing van 1,8 miljoen kilowattuur aan elektriciteit per jaar worden gerekend.”

“Met behulp van de nieuwste communicatietoepassingen, camera’s en sensoren kan de trein bovendien tot 14 kilometer vooruit scannen om potentiële problemen op het spoor te detecteren.”

Deze nieuwste generatie intelligente treinen zouden mogelijk ook gebruikt worden als vervanger voor de huidige vloot hogesnelheidstreinen die op het Chinese spoornet wordt ingezet.

China heeft met 4.000 eenheden de grootste vloot kogeltreinen van de hele wereld. Het land beschikt ook over 40.000 kilometer hogesnelheidslijnen en is van plan om tegen het einde van dit jaar dat netwerk nog eens met 1.400 kilometer uit te breiden.

(evb)

Meer