Frankrijk kondigt nieuwe generatie hogesnelheidstreinen aan

Er komt in Frankrijk een volgende generatie van de Train à Grande Vitesse (TGV) aan. Deze treinen zullen bovendien ook op een aantal nieuwe routes kunnen worden ingezet. Dat heeft de Franse president Emmanuel Macron recent gezegd tijdens de voorstelling van de nieuwe trein in het Gare du Lyon in Parijs.

Deze nieuwe generatie treinen zullen volgens de Franse president aan de modernste eisen op het gebied van transport en duurzaamheid voldoen. De eerste exemplaren van het nieuwe model zullen over drie jaar, net voor de start van de Olympische Spelen van Parijs, moeten worden afgeleverd.

Innovatie

Veertig jaar geleden maakte in Frankrijk de allereerste Train à Grande Vitesse zijn debuut. “Dit nieuwe decennium zal voor de TGV vooral in het teken van innovatie staan”, benadrukte Macron. Hij voegde eraan toe dat Frankrijk een efficiënt antwoord moet vinden op de emissies van broeikasgassen die door het transport worden veroorzaakt.

Naast de introductie van nieuwe energiebronnen moeten daarbij volgens de president inspanningen worden gedaan om de emissies van de bestaande transportmiddelen te beperken. Een hogesnelheidstrein met duurzame prestaties kadert volgens hem perfect in dat streven.

Nochtans heeft Emmanuel Macron zich niet altijd als een fervent supporter van de hogesnelheidstrein opgeworpen. In de eerste periode van zijn presidentschap had hij de werken voor de aanleg van nieuwe hogesnelheidslijnen nog stopgezet.

Nu maakt hij echter een grote ommezwaai, met de aankondiging dat alle grote projecten opnieuw worden opgestart. Daarvoor is een budget van 6,5 miljard euro vrijgemaakt. De volgende jaren moeten zes nieuwe verbindingen – Bordeaux-Toulouse, Marseille-Nice, Montpellier-Perpignan, Parijs-Normandië, Roissy-Picardië en Lyon-Turijn – in gebruik worden genomen.

Aerodynamica

Het nieuwe model zal tot 740 passagiers kunnen vervoeren. De huidige generatie treinen kunnen maximum 600 reizigers vervoeren. De nieuwe generatie treinen zal ook een vijfde minder elektriciteit gebruiken dan zijn voorgangers, terwijl de topsnelheid van 320 kilometer per uur behouden blijft.

“Het nieuwe model krijgt onder meer een aerodynamische neus, die de ecologische prestaties van de trein sterk moeten verbeteren”, verduidelijkt Jean-Pierre Farandou, voorzitter van de Franse Société Nationale des Chemins de Fer (SNCF).

“De trein zal echter ook allerlei andere innovaties omvatten. Er is voor een grotere schokbestendigheid gezorgd, terwijl aan de reizigers ook 5G-communicaties zullen worden aangeboden. Het interieur is volledig modulair, wat betekent dat het bijzonder gemakkelijk wordt om – indien nodig – wagons tussen eerste en tweede klasse te laten veranderen.”

De Franse spoorwegen hebben bij constructeur Alstom een honderdtal wagons besteld. Dat contract heeft een waarde van ongeveer 3 miljard euro.

De Franse regering wil bovendien dat de treinen in de toekomst aan een sneller tempo worden geleverd. In het verleden kon gerekend worden op negen nieuwe treinen per jaar. Over drie jaar moet dat tempo echter tot twaalf exemplaren worden opgevoerd.

Natuur

Niet iedereen is echter gelukkig met de nieuwe generatie hogesnelheidstreinen en de bijkomende routes. “Er zijn gigantische bedragen geïnvesteerd in de aanleg van 2.800 kilometer hogesnelheidslijnen”, voeren critici aan.

“Dat heeft de Franse spoorwegen met een zware schuldenlast opgezadeld, waardoor de investeringen in de traditionele verbindingen werden beperkt. Nochtans bedienen deze traditionele lijnen veel meer passagiers dan de elitaire hogesnelheidstreinen.”

Ook milieugroepen hebben kritiek. Vooral de lijn Bordeaux-Toulouse wordt zwaar op de korrel genomen. “Er worden door wijngaarden en natuurgebieden 300 kilometer nieuwe lijnen aangelegd”, wordt er opgemerkt. “Daarvoor zullen 65 miljoen kubieke meter aarde moeten worden verplaatst.”

“Mogelijk zal 4.830 hectare natuurgebied moeten verdwijnen. De aanleg van de lijn zal 35 miljoen euro per kilometer kosten. Dat wordt de duurste verbinding uit de geschiedenis.”

Ook de lijn Lyon-Turijn botst op grote protesten van de lokale bevolking en milieugroepen.

(evb)

Meer