Frans-Zwitserse hogesnelheidstrein wil strijd met luchtvaart aangaan

Het spoorbedrijf Lyria, uitbater van hogesnelheidstreinen tussen Frankrijk en Zwitserland, gaat zijn activiteiten sterk uitbreiden. Daarmee hoopt de onderneming zich als een grote concurrent te kunnen opwerpen voor het vliegtuigverkeer tussen beide landen. Lyria heeft daarbij aangekondigd een bedrag tussen 400 miljoen euro en 500 miljoen euro te investeren om zijn capaciteit met 30 procent te verhogen.

Tegelijkertijd zal naar eigen zeggen ook de kwaliteit van het aanbod, tegen een aantrekkelijke prijs, worden verbeterd. TGV Lyria wil half december van dit jaar al van start gaan met de opvoering van de capaciteit.

Groeimogelijkheden

TGV Lyria is een joint-venture tussen de Franse spoorwegmaatschappij Société Nationale des Chemins de Fer (SNCF) en diens Zwitserse sectorgenoot Chemins de Fer Fédéraux (CFF). Het samenwerkingsverband beheert de hogesnelheidslijnen tussen Franse hoofdstad Parijs en de Zwitserse steden Lausanne, Bazel, Zürich en Genève.

Met de uitbreiding van het aanbod hoopt Lyria zijn marktaandeel verder op te voeren. Volgens Fabien Soulet, chief executive van Lyria, heeft het bedrijf op de routes momenteel al een marktaandeel van meer dan 50 procent. Toch ziet hij nog belangrijke groeimogelijkheden.

Soulet viseert met het project vooral het luchtvaartverkeer, dat op bepaalde Frans-Zwitserse routes een sterke positie heeft. Onder meer voor reizen tussen Parijs en Genève blijkt het gebruik van het vliegtuig bijzonder populair.

Vanaf half december wil Lyria zijn dagelijkse capaciteit met vijfduizend zetels uitbreiden. Daardoor loopt het dagelijks aanbod op tot 18.000 zetels. Daarmee zal het spoorbedrijf de dagelijkse capaciteit van honderdtwintig toestellen van het type Airbus A319 evenaren.

Wifi

Om zijn ambities te realiseren zal Lyria duplex-treinen met een grotere capaciteit inzetten. Tevens zal de frequentie van de verbindingen worden opgevoerd. Op de route Parijs-Genève – waar de maatschappij moet opboksen tegen de diensten van de luchtvaartmaatschappijen Air France, Easyjet en Swiss – zullen in de toekomst acht hogesnelheidstreinen per dag rijden. Momenteel wordt de dienst verzekerd met vijf verbindingen per dag.

Tegelijkertijd wil Lyria naar eigen zeggen ook het gebruiksgemak en het comfort van de reiziger verbeteren. Het bedrijf wil daarbij gebruik maken van vertrektijden die door de consument gemakkelijk kunnen worden onthouden. Het comfort aan boord van de treinen wil Lyria verbeteren door in alle klassen een gratis wifi-dienst te introduceren. Tegelijkertijd zegt het bedrijf op de verbindingen met aantrekkelijke ticketprijzen te zullen werken.

Waarnemers merken op dat de strijd met de luchtvaartmaatschappijen bijzonder heftig dreigt te worden. Hogesnelheidstreinen hebben voor de routes tussen Frankrijk en Zwitserland een reistijd tussen drie en vier uur nodig. Daardoor kan het vliegtuig nog altijd op een groot marktaandeel rekenen.

“Dankzij een klantenkring met een grote koopkracht zijn de Frans-Zwitserse routes – Parijs-Genève in het bijzonder – voor de luchtvaartmaatschappijen bijzonder winstgevend,” benadrukt Fabrice Gliszczynski, transportspecialist bij de Franse krant La Tribune.

Fabien Soulet merkt echter op dat de vraag naar treinreizen bij het publiek steeds sterker wordt. “De ecologische voetafdruk van de trein is drieëntwintig keer kleiner dan de milieulast van het vliegtuig,” merkt hij op.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.