Snelste trein ter wereld rijdt straks tussen Beijing en Shanghai

In China wordt op het einde van de zomer gestart met de diensten van de supersnelle trein Fuxing. De treinen zullen worden ingezet op de verbinding tussen Peking en Shanghai en zullen de afstand van 1.318 kilometer in vierenhalf uur kunnen afleggen.

De trein haalt een snelheid van 350 kilometer per uur. Daarmee kan tegenover de huidige dienstverlening één uur tijdwinst worden gerealiseerd. Fuxing is het Chinese woord voor verjonging, één van de speerpunten van de economische politiek van de Chinese president Xi Jinping. Op dit ogenblik is de Hexie met een topsnelheid van 300 kilometer per uur de snelste trein van China. Hexie is het Chinese woord voor harmonie, de slogan voor het beleid van Hu Jintao, de voorganger van Xi Jinping.

Wenzhou

China heeft eerder al treinsnelheden van 350 kilometer per uur gerealiseerd, maar dat leidde zes jaar geleden tot een fatale crash in Wenzhou. De tragedie zorgde ervoor dat de Chinese spoorwegautoriteiten zich verplicht zagen de maximumsnelheden naar beneden terug te brengen. Toch heeft China zijn ambities op het gebied van hogesnelheidstreinen nooit opgegeven, waarbij het land probeerde de bovenhand te houden op concurrenten uit Japan, Duitsland en Frankrijk. De route tussen Peking en Shanghai vormt één van de belangrijkste spoorlijnen van heel China. De dienst werd zes jaar geleden in gebruik genomen en wordt volgens spoorwegmaatschappij China Railway jaarlijks door 600 miljoen passagiers gebruikt. De service is ook één van de meest winstgevende treinverbindingen van het hele land. Er worden geen financiële gegevens vrijgegeven, maar volgens een aantal berekeningen zou op de lijn twee jaar geleden een winst van ongeveer 1 miljard Amerikaanse dollar zijn gerealiseerd. Op dit ogenblik wordt de snelste verbinding gerealiseerd in vier uur en vijfenvijftig minuten, terwijl voor de meeste ritten met vijfenhalf uur rekening moet worden gehouden.

De prijs voor een ticket bedraagt 553 yuan of 83 dollar. In eerste klasse moet 933 yuan worden betaald. Het is niet duidelijk of China Railway met de snellere dienst ook een hogere prijs zal aanrekenen. Volgens het Chinese persbureau Xinhua zouden de treinen trouwens nog sneller kunnen en zou een maximum van 400 kilometer per uur geen problemen opleveren. Bijna tien jaar geleden werd tussen Peking en Tianjin de eerste Chinese hogesnelheidstrein ingezet. Inmiddels beschikt het land over 22.000 kilometer hogesnelheidslijnen. Dat vertegenwoordigt ongeveer twee derde van het wereldwijde totaal. Tegen eind dit decennium hopen de Chinese autoriteiten over 30.000 kilometer hogesnelheidslijnen te kunnen beschikken. De supersnelle treinen kunnen volgens waarnemers voor China ook een belangrijk exportproduct worden. (mah)