Noord-Europa rijdt met de meest duurzame stadsbussen rond

Geen enkele lidstaat van de Europese Unie heeft een duurzamer vloot stadsbussen dan Denemarken. Dat blijkt uit een rapport van de denktank Transport & Environment (T&E) over de ecologische voetafdruk van het openbaar stadsvervoer in de Europese Unie twee jaar geleden. In Denemarken bleek al 78 procent van de nieuwe aankopen voor de vloot stadsbussen klimaatneutraal te zijn.

Luxemburg eindigde op de tweede plaats met een score van 67 procent, gevolgd door Nederland (66 procent), Zweden (26 procent) en Noorwegen (24 procent). België staat met een score van 8,6 procent op een achtste plaats.

Miljoenen kilometers

‘Stadsbussen rijden elk jaar miljoenen kilometers,’ benadrukt James Nix, specialist vrachtvervoer bij Transport & Environment. ‘Indien we de luchtkwaliteit van onze steden willen verbeteren, moeten deze voertuigen zo snel mogelijk emissievrij worden. De Scandinavische landen, Luxemburg en Nederland tonen het goede voorbeeld.’

‘Andere naties moeten echter vaak nog een lange weg afleggen,’ aldus Nix. ‘Helaas omvat die groep een aantal landen – zoals Italië, Spanje of Frankrijk – die grote aantallen bussen kopen. Ierland en Oostenrijk hadden zelfs helemaal geen emissievrije autobussen in hun vloot. Ook in Zwitserland en Griekenland bleef dit aandeel beperkt tot minder dan 4 procent.’

‘Deze landen zullen hun inspanningen snel moeten opvoeren om aan de Europese normen te voldoen. Midden dit decennium moet minstens een kwart van de nieuwe bussen voor het openbaar vervoer emissievrij opereren.’

Fonds

Italië, Polen, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk nemen gezamenlijk ongeveer 70 procent van de Europese busaankopen voor hun rekening. ‘Minder dan 10 procent van de nieuwe aankopen betrof bussen met een aandrijving op elektriciteit of waterstof,’ aldus het rapport.

‘Duitsland heeft vorig jaar wel een duidelijke stap vooruit gezet. Het land financiert nu 80 procent van de meerkost van de aankoopprijs van de elektrische bussen.’

‘Polen heeft anderzijds aangekondigd dat alle steden met een bevolking met meer dan 100.000 inwoners tegen eind dit decennium volledig met geëlektrificeerd vervoer moeten worden bediend. In een gezamenlijk schrijven hebben bovendien vier steden – Bonn, Brussel, Dublin en Milaan – bovendien opgeroepen tot de oprichting van een Europees fonds dat de aankoop van emissievrije bussen moest stimuleren.’

Meer