NightJet concurreert met nieuwe nachttreinen tegen regionale luchtvaart

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij NightJet wil met een nieuwe vloot nachttreinen een belangrijk aandeel verwerven in het Europese reizigersvervoer. NightJet, een dochterbedrijf van de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), wil zich daarbij vooral als een duurzaam alternatief voor de continentale luchtvaart opwerpen.

Experts waarschuwen echter voor een aantal knelpunten, die dringend zouden moeten worden opgelost om de inzet van de nachttreinen meer slaagkansen te bieden.

Comfort

NightJet heeft een bedrag van 700 miljoen euro gereserveerd voor de aankoop van drieëndertig nachttreinen. “Bij het ontwerp is veel aandacht besteed aan de behoefte en het comfort van de reiziger”, merkt de Britse krant The Guardian op. “Daarmee hoopt de maatschappij klanten van de Europese vliegtuigverbindingen te kunnen weghalen.”

Onder meer wordt daarbij gewezen op de vraag van de consument naar een grotere veiligheid en privacy. Dat vertaalt zich in cabines die kunnen worden afgesloten, terwijl schuifpanelen tussen de verschillende bedden reizigers toelaten met elkaar te converseren.

Anderzijds zijn ook aansluitingen op het draadloos internet en het elektriciteitsnet van de trein voorzien. NightJet wil daarnaast ook antwoorden formuleren op uitdagingen zoals de energiecrisis en de klimaatverandering.

De treinen werden gefabriceerd door Siemens Mobility. De routes die de treinen naar verwachting zullen afleggen moeten verbindingen leggen tussen steden zoals Wenen, Boedapest, Berlijn, Milaan, Rome en Zürich.

De eerste trein wordt volgende zomer gelanceerd en tegen het midden van dit decennium zal de volledige moeten kunnen worden ingezet. De lancering van de treinen is vertraagd vanwege knelpunten met de toeleveringsketen en personeelsproblemen als gevolg van de uitbraak van de coronapandemie.

Elke trein bestaat uit zeven wagons, waaronder twee zitrijtuigen, twee slaaprijtuigen met tweepersoonscompartimenten en drie slaaprijtuigen met suites voor vier personen en minicabines voor individuele reizigers.

Concurrerende tarieven

Elke trein kan 254 passagiers vervoeren. Daarmee hebben de treinen een grotere capaciteit dan de vliegtuigen die op deze afstanden worden ingezet. NightJet heeft beloofd dat de prijzen concurrerend zullen zijn met de tarieven van de luchtvaartmaatschappijen. Gewag wordt gemaakt van prijzen tussen 50 euro en 100 euro. Ook voor rolstoelgebruikers zullen de rijtuigen toegankelijk zijn.

De treinen hebben een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur. “Een reis met een NightJet is vijftig keer klimaatvriendelijker dan dezelfde verplaatsing met het vliegtuig”, zegt Leonore Gewessler, de Oostenrijkse minister van Milieu, die zich de voorbije periode als een promotor van het reizen met de nachttrein heeft opgeworpen.

Een reeks experts heeft echter gewaarschuwd voor de belofte van de nachttreinen en de verwachting dat deze vorm van reizen in toenemende mate de luchtvaart zou kunnen vervangen. “Een succes wordt heel moeilijk, tenzij bij nationale en Europese politici op een sterke steun kan worden gerekend”, luidt het.

Daarbij wordt door de specialisten op een aantal knelpunten – zoals de stijgende energiekosten, de chronische personeelskosten en aanhoudende vertragingen – van het huidige spoorvervoer de aandacht gevestigd.

“De kans op hinderlijke problemen zal bovendien nog toenemen naarmate het reizigersverkeer, vooral tijdens de nacht, steeds meer gedwongen zal worden om ruimte te maken voor goederentreinen met steenkool en militaire uitrusting om het Oekraïense leger in zijn strijd tegen Rusland te ondersteunen”, merken de critici op.

“Vergeleken met dagtreinen blijven nachttreinen een nicheproduct”, benadrukt Philipp Kosok, expert openbaar vervoer bij de Duitse denktank Agora. “Indien er voldoende wil blijkt, biedt het concept een interessant potentieel.”

“Maar de nachttreinen worden met een aantal nadelen opgezadeld. Ze worden met hogere belastingen geconfronteerd dan vliegreizen en worden vaak gehinderd door een verouderde infrastructuur en een ontoereikende capaciteit.”

De Duitse Grünen, die sinds eind vorig jaar in hun land deel uitmaken van de regering, hebben geprobeerd om een ​​plan te bedenken voor een samengevoegd Europees netwerk van nachttreinen, met een combinatie van ongeveer veertig bestemmingen zoals Warschau, Amsterdam, Wenen, Bordeaux, München, Barcelona en zelfs Londen.

(bg)

Meer