De Amerikaanse vliegtuigbouwer Aerion zoekt wanhopig naar een producent voor een nieuwe supersonische zakenjet. Deze mini-Concorde is erg gegeerd, want ruim 50 gefortuneerden betaalden reeds een voorschot van 250.000 dollar om tegen 2015 zo’n toestel in ontvangst te mogen nemen. Tegen dan moet Aerion namelijk alle benodigdecertificaten van de autoriteiten in haar bezit hebben.
De zakenjet gaat 59 miljoen euro per stuk kosten en biedt plaats aan 12 passagiers. De toestellen hebben 2 motoren die samen een maximumsnelheid van 1.960 km/uur kunnen halen, iets minder dan de oude Concorde maar voldoende om de afstand tussen New York en Tokyo af te leggen in 9,5 uur, tanktussenstop inbegrepen. Vandaag doet het snelste lijnvliegtuig daar 14,5 uur over.
Toch zit Aerion met een nijpend probleem.Vanwege de lange wachtlijsten die de bouwers van zakenjets momenteel nog afwerken, zit geen enkele fabrikant te springen om er deze mini-Concorde in productie bij te nemen. Daarbij komt dat de burgerluchtvaart in de VS -voorlopig nog steeds het belangrijkste afzetgebied voor zakenjets- nog altijd geen supersonische vluchten over woongebieden toelaat vanwege de geluidsoverlast.
Volgens Aerion is het vliegtuig zo ontwikkeld dat zich bij het doorbreken van de geluidsmuur enkel een ‘soft boom’ voordoet, die 15 kilometer lager op de grond niet meer hoorbaar is. Inzittenden zouden zelfs niets merken van het doorbreken van de geluidsbarrière.
[Bron: Sabato]