E-bike to go, een Nederlandse aanbieder van maandelijkse abonnementen voor e-bikes, start in Antwerpen, Brussel en Gent. Het gaat er de concurrentie aan met landgenoot Swapfiets.
Terwijl Swapfiets ook klassieke fietsen verhuurt, richt e-bike to go zich uitsluitend op het elektrische segment. Het bedrijf mikt op jongeren voor wie een eigen e-fiets te duur is én op de koeriers van thuisleverdiensten als Deliveroo en Uber Eats.
Een abonnement kost 109 euro per maand en is maandelijks opzegbaar. Onderhouds- en reparatiekosten zijn inbegrepen, een verzekering tegen diefstal gedeeltelijk (30 procent eigen risico).
De formule kende in Nederland een forse groei, van 1.900 naar 4.500 e-bikes. ‘Mede door een grote toename aan abonnementen bij fietskoeriers tijdens de coronapandemie’, klinkt het.
Woon-werkverkeer
Jelle Visser, die het Amsterdamse bedrijf in 2015 oprichtte, mikt op de leeftijdscategorie 20 tot 40 jaar. ‘Voor jongeren is een elektrische fiets, die toch al snel 2.000 tot 3.000 euro kost, vaak nog niet financieel haalbaar. Bovendien is die generatie het heel gewoon om met maandelijkse abonnementen te werken. Eigendom is voor hen geen prioriteit’, legt hij uit, verwijzend naar de abonnementsformules bij Netflix of Spotify.
‘Woon-werkverkeer met een e-bike zit door de coronacrisis in de lift, omdat mensen het openbaar vervoer willen vermijden.’
Deliveroo
E-bike to go opent geen winkel of hersteldienst, maar verdeelt zijn fietsen via grote bussen die op vaste locaties in Antwerpen, Gent en Brussel staan. De klanten hoeven niet uit die steden te komen. ‘Zolang u de e-bike afhaalt in Antwerpen, Gent of Brussel kunt u de e-bike in heel België gebruiken’, zegt het bedrijf. Volgend jaar wil het bedrijf uitbreiden naar andere steden en een servicewinkel openen voor de Belgische klanten.
België is de eerste buitenlandse markt voor het bedrijf. Net als in Nederland zal de fietsenverhuurder speciale aandacht hebben voor maaltijdbezorgers. Zo is er in beide landen een partnership met Deliveroo.
Lees ook: