“Muziekstreamers ontdekken werk van vroegere generaties”

Het voorbije jaar is de muziekconsumptie in de Verenigde Staten met ruim 10 procent toegenomen tegenover het jaar voordien. Dat cijfer was vooral te danken aan een aanhoudende groei van de audiostreaming, een opmerkelijke succesverkoop voor vinyl en een verschuiving op de streamingmarkt van actueel werk naar een oudere catalogus. Dat blijkt uit een rapport van consulent MRC Data en het muziekmagazine Billboard.

“De Amerikaanse muziekconsumptie kende vorig jaar een hoog niveau”, merken de onderzoekers op. “Daarbij moet vooral gewezen worden naar de aanhoudende impact van de coronapandemie, die in de sector tot een aantal opmerkelijke mijlpalen heeft geleid.”

Oudere catalogus

“In totaal liet de muziekconsumptie bij de Amerikaanse bevolking een stijging met 11,3 procent optekenen tegenover het jaar voordien”, stippen de onderzoekers aan. “Belangrijk daarbij was de toename met 12,6 procent die in het gebruik van muziekstreaming kon worden gemeld.”

“Een gedeelte van die toename is te danken aan nieuwe albums van onder meer Adele, Drake, Olivia Rodrigo, Taylor Swift en Morgan Wallen, maar die lanceringen vertellen maar de helft van het complete verhaal van de muziekstreams.”

Voor de eerste keer sinds MRC Data veertien jaar geleden met het volgen van muziekstreams van start ging, bleek de interesse van het publiek voor actueel werk – muziek die minder dan achttien maanden geleden werd uitgebracht – daadwerkelijk af te nemen. 

Dit zorgde ervoor dat de oudere catalogus op een groter aandeel van de markt kon rekenen. Het aandeel van dat marktsegment liet op een jaar tijd een stijging van 65 procent naar 70 procent optekenen.

“Consumenten leken opnieuw kennis te maken met de populaire muziek van vroegere periodes of ontdekten dat werk voor de eerste keer op platformen zoals TikTok”, voeren de onderzoekers aan.

Vinyl

“Daarnaast kregen ook oudere muziekformaten het voorbije jaar een nieuwe relevantie”, wordt in het rapport opgemerkt, “Onder meer kon worden vastgesteld dat vinyl bij het muziekpubliek voor de eerste keer sinds het begin van de jaren negentig een grotere populariteit genoot dan compact discs (cd’s).”

“De verkoop van vinyl albums liep daarbij met 50,4 procent op tot 41,7 miljoen exemplaren. Bij de compact discs bleef de verkoop beperkt tot 40,6 miljoen exemplaren.”

Tenslotte wordt nog gewezen op de toenemende populariteit die nieuwe genres – zoals Afro-Pop of K-Pop – te beurt valt. Dat fenomeen kan volgens de onderzoekers niet alleen in de Verenigde Staten, maar in grote delen van de wereld worden opgemerkt.

(kg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.