Monsterdeal in de fintechsector: Jack Dorsey-bedrijf Square koopt het Australische Afterpay voor 29 miljard dollar

Het mobiele betalingenbedrijf Square neemt de Australische “koop nu, betaal later”-dienstaanbieder Afterpay over. De all-stock deal, ter waarde van 29 miljard dollar, is de grootste in de geschiedenis van Australië.

Waarom is dit belangrijk?

Deze deal illustreert het groeiende belang van innovatieve financiële technologie.
  • Zodra de overname is voltooid, zullen de aandeelhouders van Afterpay ongeveer 18,5 procent van Square bezitten, aldus de bedrijven.
  • De aandeelhouders van Afterpay zullen 0,375 aandelen van Square ontvangen voor elk aandeel dat ze bezitten, wat een premie van 30 procent vertegenwoordigt op basis van de meest recente slotkoersen van beide bedrijven.
  • Als onderdeel van de deal zal Square een secundaire notering op de Australian Securities Exchange opzetten om aandeelhouders van Afterpay een optie te bieden om Square-aandelen te ontvangen die genoteerd zijn op de New York Stock Exchange of de ASX. Square kan ervoor kiezen om 1 procent van de aankoopprijs in contanten te betalen.
  • De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 worden afgerond.
  • De deal zou de grootste zijn in de Australische geschiedenis. Hij zou Unibail-Rodamco’s overname van winkelcentrumgroep Westfield met een ondernemingswaarde van 24,7 miljard dollar in 2017 overtreffen.

Winst

Afterpay, gevestigd in Melbourne, biedt detailhandelaars de mogelijkheid om producten in vier termijnen te betalen zonder rente – als de betalingen op tijd worden gedaan.

Volgens het bedrijf beschouwen zijn 16 miljoen gebruikers de dienst als een meer verantwoorde manier van lenen dan het gebruik van een creditcard. Bijna 100.000 handelaren wereldwijd betalen Afterpay een vaste vergoeding, plus een percentage van elke bestelling.

Square verwerkte 42,8 miljard dollar aan betalingen in het tweede kwartaal, waarbij Cash App-transacties goed waren voor ongeveer 10 procent, zo blijkt uit cijfers die zondag werden vrijgegeven. Het bedrijf boekte een winst van 204 miljoen dollar op een omzet van 4,7 miljard dollar.

“Koop nu, betaal later”

De deal onderstreept de grote vraag naar “koop nu, betaal later”-aanbieders, die een hoge vlucht hebben genomen tijdens de pandemie van het coronavirus. Volgens gegevens van Adobe Analytics was het gebruik van dergelijke diensten begin dit jaar verdrievoudigd in vergelijking met de periode vóór de pandemie, en waren ze vooral populair bij jongere consumenten, schrijft de Financial Times.

Zo heeft Klarna, een Zweedse concurrent van Afterpay, zijn waardering in drie maanden tijd verdubbeld tot 45,6 miljard dollar, nadat het in juni een investering had ontvangen van Vision Fund 2 van SoftBank.

Ook PayPal biedt zijn eigen “koop nu, betaal later”-dienst (“Pay in 4”) aan, terwijl vorige maand werd gemeld dat Apple een samenwerking met Goldman Sachs nastreeft om Apple Pay-gebruikers dergelijke mogelijkheden te verschaffen.

“Gedeeld doel”

“Square en Afterpay hebben een gedeeld doel,” zei Square-CEO Jack Dorsey, die ook de baas van Twitter is. “Wij hebben ons bedrijf gebouwd om het financiële systeem eerlijker, toegankelijker en inclusiever te maken, en Afterpay heeft een vertrouwd merk opgebouwd dat op één lijn zit met die principes.”

Het is de laatste grote stap voor Square, dat ook een Bitcoin-bedrijfseenheid aankondigde en eerder dit jaar een meerderheidsbelang in de Tidal-streamingservice van rapper Jay-Z verwierf.

(bzg)

Lees ook: Gelukkig zijn er de fintechs, want bankieren is geen financiële, maar een maatschappelijke kwestie

Meer