De Europese Unie is bereid om in zijn autosector, die zwaar door de coronacrisis is getroffen, miljarden euro te investeren. De steun zal echter afhankelijk van de bevordering van de verkoop milieuvriendelijke wagens. Dat hebben Duitse media, gebaseerd op documenten van de Europese Commissie, gemeld.
Het zou gaan om een plan waarbij 100 miljard euro in de autosector te injecteren. Het initiatief zou een onderdeel vormen van een strategie die de inzet van milieuvriendelijke transportmiddelen, zoals elektrische wagens, moet bevorderen.
300.000 bedrijven
In de documenten wordt erop gewezen dat de Europese Unie na China de grootste autoproducent van de wereld is. Opgemerkt wordt dat de Europese autosector ongeveer 300.000 bedrijven telt en 13,8 miljoen mensen in dienst heeft.
De autosector is één van de industrieën die door de coronapandemie het zwaarst zijn getroffen. Fabrieken en dealers moesten hun deuren voor een langere periode sluiten. Werknemers die met een ontslag worden geconfronteerd, hebben ook niet meer de financiële middelen om grote aankopen te doen. In landen zoals Italië en Spanje kelderde de verkoop vorige maand met ongeveer 97 procent.
De documenten benadrukken anderzijds dat de autosector ook in de klimaatverandering een belangrijk aandeel heeft. ‘De auto is immers verantwoordelijk voor 75 procent van de uitstoot die door de totale transportsector wordt veroorzaakt,’ betoogt de Europese Commissie. ‘Een massale steun voor de autosector zou dan ook een zware last op toekomstige generaties leggen.’
Om de verkoop van milieuvriendelijke wagens te stimuleren, zou een bedrag van 20 miljard euro aan premies worden voorzien. Dat geld zou onderdeel vormen van een pakket investeringen tussen 40 miljard euro en 60 miljard euro aan duurzame investeringen.
Daarin zou ook de promotie worden opgenomen van andere nieuwe technologieën die niet van fossiele brandstoffen afhankelijk zijn. De Europese Commissie zou midden dit decennium over het hele grondgebied van de Europese Unie onder meer minstens twee miljoen openbare oplaadinstallaties in gebruik willen hebben.
Trein
Het voorstel lijkt dicht aan te leunen bij recente verklaringen van de Duitse bondskanselier Angela Merkel, die eveneens het herstel van de autosector aan ecologische initiatieven koppelde.
De Europese Commissie zou verder 40 miljard euro willen reserveren in de verbetering van het Europese spoorwegverkeer. De trein heeft als transportmiddel een milieuvriendelijker karakter dan de auto.
Het spoorvervoer is ook relatief populair, maar lijdt onder een gebrek aan investeringen en relatief slechte grensoverschrijdende verbindingen. De trein beschikt ook over een minder krachtige lobby om zijn belangen door te drukken. Het is echter nog niet duidelijk waar de budgetten voor beide reddingspakketten gevonden kunnen worden.