EU versoepelt milieuregels voor autofabrikanten


Key takeaways

  • Autofabrikanten krijgen meer tijd om aan de CO2-emissiedoelstellingen te voldoen, zodat ze in 2025 geen boetes hoeven te betalen.
  • De herziene regels houden rekening met gemiddelde emissies over een periode van drie jaar van 2025 tot 2027, waardoor fabrikanten die achterlopen op hun emissiereductiedoelstellingen uitstel krijgen.
  • Het voorstel werd aangenomen met steun van verschillende fracties, waaronder rechtse en socialistische groeperingen.

Leden van het Europees Parlement hebben gestemd voor een versoepeling van de milieuregels voor de auto-industrie. De nieuwe regels met betrekking tot CO2-uitstoot geven autofabrikanten extra tijd om hun doelstellingen te halen. Zo voorkomen ze mogelijke boetes in 2025. Dit flexibiliteitsmechanisme maakt deel uit van een breder plan om de Europese autosector te ondersteunen dat eerder dit jaar door de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, werd aangekondigd.

Het voorstel, dat in een plenaire vergadering in Straatsburg werd aangenomen met 458 stemmen voor, 101 tegen en 14 onthoudingen, kreeg steun van rechtse en socialistische fracties, evenals van centristische en liberale fracties. Pascal Canfin, lid van het Franse Renew-parlement, legde uit dat de druk van autofabrikanten zo groot was dat een driejarig gemiddelde noodzakelijk werd om te voorkomen dat de emissietellers op 31 december abrupt opnieuw moesten worden ingesteld.

Maatregel ondermijnt inspanningen tegen klimaatverandering

Critici, met name milieugroeperingen, beweren dat de maatregel de inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan ondermijnt. In plaats van de uitstoot op jaarbasis te evalueren, zullen de herziene regels de gemiddelde uitstoot over een periode van drie jaar van 2025 tot 2027 bekijken. Dit verlengde tijdsbestek biedt een respijtperiode voor fabrikanten die achterlopen op hun emissiereductiedoelstellingen en beschermt hen tegen sancties aan het einde van 2025. De verordening is van toepassing op de productie en verkoop van nieuwe auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen.

Ook de groene Europarlementariër Saskia Bricmont veroordeelde de versoepeling van de boetes als een vertragingstactiek die de beschikbaarheid van betaalbare elektrische voertuigen, die cruciaal zijn voor Europese consumenten, belemmert. Ze bekritiseerde de beslissing als een onaanvaardbare tegenslag in de strijd tegen klimaatverandering.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.