Europese autoverkoop in maart meer dan gehalveerd

. – David Zalubowski/AP

Tijdens de maand maart zijn in de Europese Unie 567.308 nieuwe personenwagens ingeschreven. Daarmee is de verkoop tegenover dezelfde periode vorig jaar met ruim 55 procent teruggevallen. Dat blijkt uit cijfers die door de European Automobile Manufacturers Association (Acea), de koepel van Europese autoconstructeurs, naar voor zijn geschoven.

Ook de autosector wijst voor de terugval naar de impact van de coronacrisis.

Dealers

‘De autoverkoop is door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus zwaar getroffen,’ benadrukt Acea. ‘De meeste landen zijn de voorbije maand tot een lockdown of andere beperkende maatregelen overgegaan. Daardoor bleef het grootste deel van de Europese autodealers tijdens de tweede helft van maart gesloten.’

Acea merkt nog op dat in alle lidstaten van de Europese Unie de autoverkoop de voorbije maand achteruit is gegaan. Italië werd met een inkrimping van 85,4 procent het zwaarst getroffen. Frankrijk en Spanje lieten een achteruitgang met respectievelijk 72,2 procent en 69,3 procent noteren.

Duitsland, de grootste automarkt van de Europese Unie, noteerde een inkrimping met 37,7 procent. België kende een daling met 47,5 procent tot 28.801 wagens.

Over het eerste kwartaal van het jaar registreerde Acea een verkoop van 2,48 miljoen nieuwe personenwagens. Dat betekende een daling met 25,6 procent tegenover de eerste drie maanden vorig jaar. In januari en februari was er daarbij sprake geweest van een respectieve daling met 7,5 procent en 7,4 procent.

PSA Group

Italië liet ook over het eerste kwartaal met een achteruitgang van 35,5 procent de sterkste terugval optekenen. De Franse autoverkoop kende tijdens die periode een inkrimping met 34,1 procent. Spanje en Duitsland maakten gewag van een achteruitgang met respectievelijk 31 procent en 20,3 procent.

Alle constructeurs werden de voorbije maand met een dalende verkoop geconfronteerd. Bij de grote autogroepen waren de zwaarste klappen voor PSA Group (66,9 procent) en Renault (63,7 procent), gevolgd door Volkswagen (43,6 procent) en Daimler (40,6 procent).

Ook BMW, een van de weinige merken die de maanden voordien zijn Europese verkoop nog had zien toenemen, moest in maart een inkrimping met 39,7 procent melden.