Mobiele applicaties: het einde lijkt nabij 

Mobiele applicaties zijn op de terugweg en zouden over enkele jaren wel eens zo goed als volledig kunnen verdwijnen. Samen met de apps gaat ook een hele sector verloren, waar ooit miljarden in zijn geïnvesteerd.

“There is an app for that.” Dat zinnetje was ooit van toepassing op de mobiele markt, want je kon het zo gek niet bedenken of iemand had er wel een applicatie voor gemaakt. Zelfs een applicatie om zelf apps te maken behoorde ooit tot de mogelijkheden, zodat iedereen een eigen gepersonaliseerde app zou hebben. Ook de bedrijfswereld zag veel potentieel in applicaties als werkinstrumenten. Dat is amper enkele jaren geleden, maar de toekomst ziet er voor mobiele apps intussen heel somber uit. Hier zijn vier redenen waarom mobiele applicaties over hun hoogtepunt heen zijn.

1. We kunnen slechts 50 tot 100 apps op onze toestellen installeren

Bijna niemand heeft meer dan enkele tientallen applicaties op z’n smartphone geïnstalleerd staan. Dat is logisch, want het geheugen van je toestel zit snel vol. Heel wat apps zijn op voorhand door de producent van je toestel geïnstalleerd, en als je die kunt verwijderen, is er hooguit plek voor zo’n 100 applicaties.

Hoeveel van die apps gebruik je echt? Dat zullen er vermoedelijk niet meer dan dertig zijn. Volgens cijfers uit 2014 zouden we gemiddeld tien applicaties per dag gebruiken. De andere applicaties staan gewoon werkloos op je toestel. Vooral de applicaties voor entertainment en sociale interactie scoren goed. Maar in de praktijk richten consumenten zich op een kleinere selectie applicaties.

Veel andere inactieve applicaties vertragen je toestel intussen wel aanzienlijk. Ze overstelpen je soms ook met notificaties, hoewel je toestel dus niet actief is. Voorts wordt privacy steeds vaker in vraag gesteld, en worden sommige apps ervan verdacht persoonlijke informatie prijs te geven.

Zelfs als de capaciteit er was, zullen we waarschijnlijk geen honderd extra apps downloaden. Dus als de winkel om de hoek een app maakt, is het zeker niet zo dat iedere klant de app zal installeren. Eén op de vijf apps zou overigens dezelfde dag al verwijderd worden. Waarom zouden bedrijven er dan nog tijd en geld insteken?

2. Apps moeten functioneel zijn en meer doen dan informatie verschaffen

Toen de eerste smartphones op de markt verschenen, begonnen grote bedrijven apps te maken. Pas later beseften ze hoe lastig het is om die applicaties te onderhouden. Telkens wanneer je informatie op je website plaatst of een product promoot, moet je hetzelfde doen in de applicatie. Bovendien moet je de applicatie iedere keer updaten wanneer er bijvoorbeeld iets verandert aan het besturingssysteem van Android of iOS.

Voorts krijgen apps ook voortdurend te maken met bugs die soms afhankelijk zijn van het model van het toestel of zelfs het formaat van het scherm. Daardoor is het voor de meeste bedrijven interessanter om een goede mobiele website te bouwen. Wanneer mensen enkel informatie nodig hebben, zullen ze meer geneigd zijn om die via Google te zoeken. Zo hebben bedrijven meer kans om ze te bereiken dan met een app die niet functioneel is. Gebruikers hebben na gemiddeld 60 seconden een applicatie weer afgesloten.


© Getty Images

3. Kleinere apps worden onderdeel van een groter ecosysteem

Een logisch gevolg van de vorige twee punten is dat kleine mobiele applicaties opgaan in het grotere geheel. Restaurants doen dit bijvoorbeeld nu al door leveringen van eten aan huis via gespecialiseerde apps te regelen. Deliveroo is daar een goed voorbeeld van. De kwaliteit van de applicatie is immers ook van groot belang voor klanten.

In China gaan ze al een stap verder, en worden zowat alle diensten in de sector van lifestyle vertegenwoordigd in de app WeChat. En zo zijn we op weg naar een ecosysteem met één grote app der apps.

4. Zelfs succesvolle apps zullen te duur worden

Hoe goed een idee voor een nieuwe applicatie ook mag zijn, het kost vaak te veel geld om de app te promoten voor ze genoeg geld oplevert. Betalende applicaties zijn geen oplossing. Meestal hebben ze wel een actiever publiek, maar hun marktaandeel is erg beperkt. Het is ook zelden de uitgangspositie van een applicatie om inkomsten te genereren.

Bovendien is de term ‘app’ afkomstig van Apple, want zo noemde het bedrijf de software op z’n producten. Bij Windows waren dat simpelweg programma’s. Op computers hebben we echter nog minder de neiging om applicaties te installeren. Meer en meer doen we dingen op onze PC die via de Cloud gebeuren en dus een browser in plaats van een applicatie gebruiken.

Bovendien kost het onderhoud van apps nog eens veel geld, tijd en werk. Van zodra Android of iOS een update heeft gekregen, gaat het vaak mis in de apps die je gebruikt. Die hebben dan op hun beurt een update nodig. Applicaties worden op die manier steeds minder nuttig, en de tijd dat we voor alles een app hadden, is bijna voorbij. De enige sector die wel nog een toekomst in de vorm van applicaties zou hebben, is ecommerce. Ook betaalapplicaties doen het bijzonder goed.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20