Een meerderheid van de smartphones wordt minsten elke dertig minuten gecontroleerd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Interactive Advertising Bureau (IAB) bij in totaal zesendertighonderd consumenten in achttien landen.
Daarbij werd vastgesteld dat 63 procent van de respondenten toegeeft minstens elke dertig minuten zijn mobiele telefoon te controleren, terwijl 22 procent gewag maakt van een tijdsspanne van amper vijf minuten. De onderzoekers kwamen ook tot de vaststelling dat 90 procent van de consumenten zich een reclame kan herinneren die in een mobiele applicatie is getoond. Op het mobiele web daalt dat cijfer tot 86 procent. Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd 88 procent van de consumenten minstens één keer per dag van het mobiele web gebruik maakt. Bij mobiele applicaties valt dat cijfer terug tot 84 procent. Ook kon worden vastgesteld dat 45 procent van de gebruikers van het mobiele web op een advertentie reageren. Bij mobiele applicaties loopt dat cijfer op tot 47 procent.
Alomtegenwoordig
“Al deze cijfers tonen dat de smartphone wereldwijd een alomtegenwoordig apparaat is geworden,” benadrukken de onderzoekers. “Dit gegeven creëert ook voor marketeers uitgelezen opportuniteiten. Digitale reclame heeft een duidelijke impact op de consument en zet de gebruiker tot actie aan.” De onderzoekers wijzen erop dat eerder al werd aangegeven dat de digitale technologie landsgrenzen overwint, maar ze benadrukken dat vooral in het mobiele gebruik tussen de consumenten over de hele wereld grote gelijkenissen kunnen worden teruggevonden. Anderzijds wordt opgemerkt dat het mobiele web en mobiele applicaties blijkbaar elk een eigen toepassingsgebied hebben gevonden. “Onder meer kon worden vastgesteld dat het mobiele web vooral voor praktische doeleinden – waaronder zoekopdrachten – wordt gehanteerd, terwijl sneller op applicaties beroep wordt gedaan voor entertainment en sociale activiteiten.” (mah)