Mirafiori moet Italiaans centrum van duurzame mobiliteit en circulaire economie worden

Autobouwer Fiat zal ook zijn New 500 EV in zijn thuisland Italië blijven bouwen. Dat heeft Stellantis, het moederconcern van Fiat, bevestigd. Carlos Tavares, topman van Stellantis, gaf daarbij tevens aan dat de groep in Italië geen enkele vestiging meer zal sluiten. De historische thuisbasis van Fiat in Mirafiori zou zelfs de draaischijf van een nieuw technologisch complex moeten worden.

De elektrische Fiat New 500 moet over vijf jaar op de markt verschijnen. Het model zal worden gebouwd in de fabriek van Mirafiori in de Italiaanse stad Turijn. Dat heeft Carlos Tavares bevestigd. Hij voegde eraan toe dat er momenteel met de lokale autoriteiten gewerkt wordt aan initiatieven om de vestiging opnieuw winstgevend te maken. In de loop van de volgende maanden zouden concrete maatregelen bekend worden gemaakt.

Competentiecentrum

In Italië werd gevreesd dat de samensmelting van Fiat-Chrysler met de PSA Group tot Stellantis een zware klap zou kunnen toebrengen aan de nationale autosector. Uit een aantal uitspraken van Tavares, onder meer over de competitiviteit van de Italiaanse vestigingen, werd afgeleid dat er mogelijk zelfs met een sluiting van fabrieken rekening zou moeten worden gehouden.

“Uit gesprekken met de top van Stellantis blijkt dat Turijn een centrale positie in de strategie van het concern zal blijven vervullen”, betoogde Alberto Cirio, president van de Italiaanse regio Piemonte. “Naast een productiecentrum en de ontwerpdivisie van de Italiaanse merken van de groep, zal volgens Carlos Tavares in Turijn ook het internationale technische competentiecentrum voor elektrificatie worden gevestigd. Op die manier zal Turijn een centrale positie in de strategie van Stellantis krijgen.”

Bedoeling is bovendien dat de fabriek van Mirafiori het centrale punt wordt van een nieuw technologisch complex dat zich in elektrische mobiliteit en circulaire economie moet specialiseren. Die site moet een aantal externe ondernemingen en leveranciers van componenten voor de autosector aantrekken.

Opel, DS en Lancia

Voor die activiteiten zou Stellantis in Mirafiori een oppervlakte van 1,5 miljoen vierkante meter ter beschikking stellen. De dynamiek van dat technologisch complex zou ook een aantal activiteiten vanuit het buitenland naar Turijn moeten halen.

Gemeld werd alvast dat de tweede generatie van de elektrische Fiat 500 op het platform STLA Small in Mirafiori zal worden gebouwd. Maar daarnaast zal de fabriek van Mirafiori, die meer dan tachtig jaar geleden van start ging, ook twee nieuwe modellen voor Maserati – de nieuwe GranTurismo Coupé en de GranCabrio – moeten bouwen. Op de site komt mogelijk ook een fabriek voor de recyclage van batterijen.

Stellantis gaf verder nog aan dat de fabriek in Melfi – tussen Napels en Bari, in het zuiden van Italië – de toekomstige topmodellen van DS en Opel zal bouwen. De fabriek van Melfi zou over vier productielijnen kunnen beschikken en zou mogelijk ook modellen van Lancia toegewezen krijgen.

(kg)

Meer
Auto
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto