Microsoft dooft LinkedIn uit in China

Microsoft heeft aangekondigd dat het LinkedIn zal uitschakelen in China. Hoewel het Amerikaanse techbedrijf niet uitweidde over de redenen achter zijn beslissing, lijken de redenen duidelijk genoeg: de controle over het Chinese internet gaat het bedrijf te ver. Maar niet zo ver dat het volledig zou vervreemden van de lokale ondernemersmarkt.

In China zijn Twitter en Facebook al meer dan tien jaar geblokkeerd. Er is ook geen spoor van Instagram. Google heeft zich in 2010 teruggetrokken. Anderzijds is het Amerikaanse sociale netwerk LinkedIn er sinds 2014 aanwezig. Maar dat zal snel verleden tijd zijn.

Deze donderdag kondigde Microsoft, dat sinds 2016 eigenaar is van het platform, aan dat het LinkedIn in China zou sluiten. In zijn verklaring verklaarde het Amerikaanse bedrijf dat het te maken had met “een veel uitdagender werkomgeving en strengere nalevingseisen in China”.

Met andere woorden, LinkedIn wil niet langer onderworpen zijn aan de steeds strengere controle van de Communistische Partij over het Chinese internet. Het sociale netwerk gaat liever weg.

Controverses

Dit besluit lijkt het logische vervolg te zijn op een reeks gebeurtenissen die de spanningen tussen LinkedIn en China de laatste tijd hebben doen toenemen. Afgelopen maart vroeg de Chinese internetregulator het sociale netwerk om zijn inhoud beter te modereren. De toezichthouder gaf het bedrijf dertig dagen om zich aan te passen.

Enkele weken geleden onthulde het Amerikaanse Axios dat LinkedIn de profielen van verschillende Amerikaanse journalisten op het Chinese platform had geblokkeerd, officieel omdat zij “verboden inhoud” hadden gepubliceerd. In werkelijkheid waren de zaken duidelijk: het sociale netwerk had de bevelen van de Communistische Partij opgevolgd.

Naast deze journalisten werden ook van Amerikaanse onderzoekers en universiteitsprofessoren hun LinkedIn-profielen in China geblokkeerd, meldde de Wall Street Journal in juni.

Toen LinkedIn zeven jaar geleden in China van start ging, zei het sociale netwerk dat het zich ervan bewust was dat dit zou betekenen “dat het zich zou moeten houden aan de internetplatformvereisten van de Chinese overheid”, maar dat het het toch zou proberen omdat het “waarde wilde creëren voor [zijn] leden in China en over de hele wereld”. Het bedrijf had verklaard dat het “de vrijheid van meningsuiting krachtig steunt” en een duidelijke reeks richtsnoeren had opgesteld “die het kan volgen mocht het ooit zijn in China gevestigde versie opnieuw moeten evalueren”.

Nieuw platform

Er moet echter worden opgemerkt dat Microsoft niet van plan is te verdwijnen uit Chinese netwerksites die verband houden met de zakenwereld. Het Amerikaanse bedrijf heeft namelijk de komst aangekondigd, aan het eind van het jaar, van een nieuw platform.

Deze site, Injobs genaamd, zal Chinezen in staat stellen werk te vinden in hun land. Maar het platform zal geen social feed hebben en zal zijn gebruikers niet toestaan inhoud te delen.

“Hoewel wij erin geslaagd zijn Chinese leden te helpen bij het vinden van banen en economische mogelijkheden, hebben wij niet hetzelfde succes geboekt met de meer sociale aspecten van het delen en informeren”, aldus Microsoft.

(am)

Meer