Mercedes en BMW dividendkampioenen van Europa

Van de grote Europese beursgenoteerde bedrijven bieden de Duitse autobouwers Mercedes-Benz en BMW het hoogste dividendrendement aan. Dat blijkt uit een analyse door KBC Securities van de beursindex Euro Stoxx 500.

De analisten van KBC deelden het dividend over het boekjaar 2021 door de slotbeurskoers van 31 maart, om zo voor elk bedrijf een schatting van het dividendrendement te kunnen maken. Mercedes-Benz (voorheen Daimler) komt uit op 7,8 procent en BMW op 7,4 procent, waarmee de twee Duitse autoreuzen de topposities in de eurozone innemen. Nog een andere grote autogroep, Stellantis, is op plaats vijf te vinden.

De verklaring is vooral bij de noemer in de breuk te zoeken. “De aandelen vielen recent nogal terug op de beurs, terwijl ze nog steeds heel erg mooie cashflows en winsten genereren, waarvan een vast percentage wordt uitbetaald”, legt Tom Simonts, financieel econoom bij KBC, uit.

Bron: KBC Securities

BMW bijvoorbeeld positioneert zich als “een betrouwbare dividenduitbetaler”, zo klinkt het in zijn bedrijfspresentaties. De groep reserveerde 3,8 miljard euro van de vorige jaar behaalde 12,5 miljard euro nettowinst voor dividenden. Dat komt neer op een payout ratio van bijna 31 procent, wat binnen de vooropgestelde vork van 30 tot 40 procent is.

De schaduw van Tesla

De hoge dividendrendementen leiden evenwel niet tot een stormloop op aandelen BMW of Mercedes. Beide aandelen zitten in het lopende beursjaar in het slop. Auto-aandelen zijn conjunctuurgevoelig en er dreigt recessiegevaar. Los daarvan is er de opgang van Tesla, de pionier in elektrische auto’s, die nu zelfs een fabriek in Duitsland geopend heeft en van daaruit auto’s op maat van de Europese markt zal kunnen lanceren.

“Blijkbaar zijn zelfs de huidige rendementen niet hoog genoeg om kopers naar het aandeel te lokken”, stelt Simonts vast. “Enerzijds zijn de Duitse autobouwers natuurlijk klassiek cyclische bedrijven, maar anderzijds zijn ze structurally challenged omwille van de opkomst van elektrische en autonome wagens. Beleggers lijken eerder oren te hebben naar de bedreiging, dan naar de opportuniteit.”

(lb)

Meer