Meeste Europese consumenten hebben liever geen insecten op hun menu

Europese consumenten zijn bereid hun eetgewoonten te veranderen en vaker voor voedingsproducten met een duurzamer karakter te kiezen. Voorwaarde is wel dat de aankoop van deze producten gemakkelijker wordt. Dat zegt een studie van het Bureau Européen des Unions de Consommateurs (Beuc), gebaseerd op een enquête bij consumenten in elf Europese landen.

Aangestuurd wordt vooral op aantrekkelijker prijzen, betere informatie en een groter aantal opties.

Vleesvervangers

Het onderzoek toonde dat consumenten de impact van hun eigen eetgewoonten op het milieu vaak onderschatten. Anderzijds bleken de meeste consumenten zich wel bewust van de ecologische impact van het algemene voedingsgedrag van de mensheid.

Twee op drie ondervraagden zouden hun eetpatroon willen aanpassen om de druk op het leefmilieu te verminderen. Het onderzoek bracht aan het licht dat het prijsniveau, een gebrek aan kennis, een onduidelijke informatie en een beperkte keuze aan duurzame opties de belangrijkste hinderpaal die de overstap naar een meer duurzame eetgewoonte in de weg stonden.

De onderzoekers stelden nog vast dat iets meer dan 40 procent van de consumenten beweert uit ecologische overwegingen de consumptie van rood vlees te hebben verminderd of gestopt. Er kwam echter ook aan het licht dat consumenten weinig interesse tonen in insecten of laboratoriumvlees. Plantaardige hamburgers en traditioneel vegetarisch voedsel genieten echter een grotere bijval.

Leefmilieu

Het onderzoek toont volgens Monique Goyens, directeur-generaal van de Beuc, dat de overheid en de industrie de nodige inspanningen zullen moeten doen om de bestaande barrières voor duurzame voedselkeuzes weg te werken.

‘De meeste consumenten zijn bereid hun eetgedrag te veranderen,’ aldus Goyens. ‘Maar daarvoor moeten wel een aantal inspanningen worden gedaan. Een dergelijk beleid kan een belangrijke impact hebben. Voeding is de activiteit die bij de Europese huishoudens het zwaarst op het leefmilieu weegt, gevolgd door huisvesting en mobiliteit.’

In bijna alle landen vormde het prijsniveau de belangrijkste hinderpaal voor de een groeiende populariteit van duurzame voedingsopties.

Meer