Ogen zijn bij voedingskeuze het belangrijkste zintuig

De consument laat zich bij zijn voedingskeuze vooral door zijn ogen leiden. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati (Sissa) in de Italiaanse stad Trieste.

Volgens de wetenschappers maakt de consument bij de evaluatie van de calorieën-opname gebruik van een kleurcode. De resultaten van de studie kunnen volgens de onderzoekers belangrijke consequenties hebben voor de voedingssector. Onder meer wordt erop gewezen dat van de kleurencode gebruik zou kunnen worden gemaakt om gezonde voeding te promoten. Ook kunnen de conclusies volgens hen een instrument zijn om eetstoornissen te behandelen. “Het visuele systeem van de mens is geëvolueerd om voedzame bessen, fruit en groenten in het decor van de wildernis te ontdekken,” benadrukt onderzoeksleider Raffaella Rumiati, neurowetenschapper aan de Sissa.

Calorieën

“De mens beschikt over een bijzonder gesofisticeerd visueel systeem. Daardoor is het voor de mens mogelijk een grote verscheidenheid van kleuren te identificeren. De mens is een visueel wezen. Andere dieren, zoals honden, vertrouwen daarentegen in grote mate op hun reukvermogen.” Opgemerkt wordt dat vooral naar aanwijzingen van voedzaamheid, calorieën en proteïnen wordt gezocht. “Bij voeding is de kleur een goede voorspeller van calorieën,” stippen de onderzoekers aan. “Naarmate de voeding roder van kleur is, neemt meestal ook de voedingswaarde toe. Groene producten omvatten meestal weinig calorieën.” “Het menselijk visueel systeem is aan die wetmatigheden aangepast. Het onderzoek toonde aan de respondenten aan voeding met een rodere kleur hogere caloriewaardes toekenden, terwijl producten met een groene kleur lagere scores kregen toegewezen.” “Dat geldt ook voor verwerkte of gekookte voeding, waar de kleur zijn waarde als indicator van calorieën nochtans heeft verloren. Dit laatste wijst erop dat de kleurencode een evolutionaire origine heeft en teruggaat naar een periode waarin de mens nog geen inzicht had in de bereiding of verhitting van voeding.” (mah)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20