Mediamagnaat John de Mol oogst kritiek van vrouwelijke medewerkers na zijn reactie op The Voice-schandaal

Vrouwelijke medewerkers van het Nederlandse productiehuis Talpa laten via een paginagrote advertentie in de krant AD weten dat ze dat ze ontgoocheld zijn in de reactie van grote baas John de Mol op het schandaal rond The Voice of Holland, het programma dat hij mee bedacht heeft.

De Talpa-baas, een van de bekendste ondernemers van Nederland, toonde zich in de ophefmakende onderzoeksdocumentaire (vrijdagochtend al goed voor 7 miljoen views op YouTube) van het programma BOOS bereid tot een lange reactie op de zware beschuldigingen over ongepast seksueel gedrag en mogelijk machtsmisbruik rond de productie van de zangwedstrijd The Voice of Holland.

Wat bij de groep vrouwelijke werknemers van Talpa vooral in het verkeerde keelgat schoot, waren zijn opmerkingen over het ontbreken van meldingen door de vrouwelijke slachtoffers van de aangeklaagde misstanden.

“Er zijn voldoende loketten om misstanden te melden. Als het niet gemeld wordt, dan weten we het niet en kunnen we niets doen”, verklaarde De Mol bij interviewer Tim Hofman. “Wat moet er gebeuren opdat vrouwen direct aan de bel trekken?”, is voor hem de belangrijkste vraag na het schandaal.

De mediabaas was tien jaar lang intens betrokken bij de productie van The Voice of Holland en zegt in april 2019 op de hoogte te zijn gebracht van het wangedrag door bandleider Jeroen Rietbergen, de toenmalige partner van zijn zus en tv-figuur Linda de Mol.

https://twitter.com/stembandstra/status/1484409944619237376

Cultuurverandering

“Best John, het ligt niet aan de vrouwen. Groet, de vrouwen uit je bedrijf”, is de reactie van Talpa-medewerksters via de krantenadvertentie.

“We vinden het heel goed dat hij daar is gaan zitten, maar zijn ook teleurgesteld dat hij vrouwen oproept om zich vooral te melden bij de juiste loketten”, zeggen de anonieme initiatiefnemers in een toelichting aan het AD.

“Dat zegt veel over een cultuurverandering die nodig is binnen het bedrijf, maar ook in de mediawereld en maatschappij. En vast en zeker bij meer grote bedrijven waar dit soort denkfouten nog steeds worden gemaakt door mannen met macht. Het gedrag van vrouwen is niet het probleem. En ook niet de oplossing.”

(lb)

Meer