McDonald’s belooft structurele problemen met seksuele intimidatie aan te pakken

Protest tegen seksuele intimidatie bij McDonald’s. (AP Photo/M. Spencer Green, File) bron: Isopix.

De CEO van McDonald’s verklaarde maandag de oorlog aan seksuele intimidatie binnen de horecasector. Dat kon ook niet anders: zondag stapten talloze vrouwelijke medewerkers van de fastfoodgigant naar de pers met hun getuigenis over de nare toestanden binnen het bedrijf.

Chris Kempczinksi, de CEO van McDonald’s verspilde er maandag weinig woorden aan: ‘seksuele intimidatie tegen werknemers van McDonald’s restaurants zal niet getolereerd worden’. Kempczinksi kon niet anders dan een publieke uitspraak doen over het probleem nadat in het weekend bleek dat er al jarenlang problemen met seksuele intimidatie zijn binnen het bedrijf.

Het was het Amerikaanse nieuwsmedium CBS die de getuigenissen van verschillende vrouwelijke medewerkers van de fastfoodketen bundelde en in het weekend publiceerde. In het artikel deden drie vrouwen hun verhaal. Ze kregen tegenover klanten en medewerkers herhaaldelijk ongepaste opmerkingen van mannelijke collega’s. ‘Ze proberen het niet eens te verbergen. Het gebeurt gewoon waar iedereen bij is,’ zei een van de vrouwen.

Intern onderzoek

‘Laat me duidelijk zijn: elke persoon die werkt voor de gele bogen van McDonald’s moet kunnen genieten van een veilige en respectvolle omgeving,’ zei Kempczinksi zondag al. ‘Seksuele intimidatie op de werkplaats is een schandalige inbreuk op al onze waarden,’ luidt het nog.

McDonald’s zal een intern onderzoek starten om het structurele probleem op te lossen, gaf Kempczinksi ook mee. Er komt binnen het bedrijf ook een nieuwe regelgeving die wereldwijd zal gelden. Die regels zouden een veilige en respectvolle werkplaats moeten garanderen bij elk McDonald’s restaurant. ‘Ik wil ook de individuen die naar de pers stapten bedanken voor hun moed,’ besloot de CEO.

De zoveelste controverse

Waarnemers op sociale media vroegen zich wel luidop af waarom McDonald’s nu pas ingrijpt. Volgens het onderzoek van CBS is het probleem al jarenlang aanwezig binnen het bedrijf en wijdverspreid over Noord-Amerika.

Vorige maand kwam McDonald’s ook in opspraak omdat ze minder wilden investeren in reclame die gericht zou zijn aan Afro-Amerikanen binnen de staat Washington. McDonald’s stak dat probleem toen op een ‘managementfout’.

Cijfers over seksuele intimidatie bij McDonald’s in onze streken zijn niet beschikbaar.

Lees ook: