McDonald’s neemt spraakherkenningsbedrijf over om drive-thru te optimaliseren

De Amerikaanse restaurantketen McDonald’s neemt het bedrijf Apprente, ontwikkelaar van spraakherkenning, over. De transactie moet de verkoop bij McDonald’s helpen automatiseren. De technologie van Apprente, gevestigd in Mountain View, zou in eerste instantie op de activiteiten van de divisie McDrive worden toegepast. Klanten zouden voortaan hun bestellingen immers bij een automaat moeten kunnen plaatsen. Daardoor zou McDonald’s een belangrijke besparing op personeel voor zijn drive-thru aanbod kunnen realiseren.

In een latere fase zou de technologie van Apprente ook kunnen gebruikt worden voor bestellingen bij kiosken en mobiele orders. Financiële details over de transactie zijn niet meegedeeld.

Accenten

McDonald’s zegt dat de technologie van Apprente al in enkele testrestaurants zijn uitgeprobeerd. Daarbij heeft de keten naar eigen zeggen ervaren dat de technologie orders in verscheidene talen toelaat. Bovendien zou de spraakherkenning van Apprente ook meerdere accenten kunnen verwerken.

Daarnaast merkt de keten op dat de toepassing de druk op het personeel kan helpen verlichten. Apprente wordt een centrale pijler van de nieuwe divisie McD Tech Labs die de restaurantketen heeft opgezet. McD Tech Labs zal zich volledig op de ontwikkeling van innovatieve toepassingen moeten toeleggen. Apprente is de derde investering in technologie die McDonald’s dit jaar bekend heeft gemaakt.

In maart nam de restaurantketen ook al het Amerikaanse bedrijf Dynamic Field over. Die onderneming laat toe om het drive-thru menu aan te passen aan factoren zoals de weersomstandigheden, het tijdstip van de dag en de orderprofielen van de klanten. Een maand later volgde ook de acquisitie van applicatie-ontwikkelaar Plexure uit Nieuw-Zeeland. Dat bedrijf biedt mogelijkheden om klanten aan een intelligent drive-thru concept te linken.

Klantenservice

McDonald’s heeft de voorbije jaren de service aan zijn klanten al gevoelig gemoderniseerd. Onder meer kwamen er in de restaurants kiosken met touchschreens. De keten bracht ook een aantal smartphone-applicaties op de markt. Voor de levering van orders werkte McDonald’s bovendien aan een samenwerking met bedrijven zoals Uber Eats.

Apprente wijst erop dat zijn technologie de klantenservice gevoelig kan verbeteren. “De applicatie biedt een virtuele stem is nooit vermoeid, verveeld, ongelukkig of boos klinkt,” aldus de onderneming.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.