De Deense rederij Maersk investeert in de bouw van een containeroverslag in de Rotterdamse haven. Het is daarmee het eerste bedrijf met een eigen ‘on site’ overslagcentrum in de haven van Rotterdam.
Maersk zal een terrein van 185.000 vierkante meter in gebruik nemen in de Rotterdamse haven. Hierop gaat het bedrijf een overslagcentrum van 23.000 vierkante meter bouwen voor de korte termijn opslag van consumentengoederen. Daarnaast komt er een loods van 35.000 vierkante meter voor gekoelde opslag van vlees, vis, groenten en fruit.
Het overslagcentrum gaat zo’n 50 miljoen euro kosten en staat voor begin 2023 gepland. De investering past bij het besluit van Maersk om als bedrijf te veranderen in een partij die het volledige vervoer en opslag van goederen verzorgt.
Belangrijke toegangspoort naar Europa
Maersk ziet Rotterdam als belangrijke toegangspoort van en naar het Europese vasteland. “De haven heeft een groot verzorgingsgebied en een sterke achterlandinfrastructuur. De vestiging is een logische stap om onze toch al sterke positie te verstevigen en verder door te laten groeien in de Rotterdamse haven”, aldus Jens Ole Krenzien, vicepresident van Maersk North West Continent.
Het overslagcentrum zal komen op het uiterste zuidpunt van de Amaliahaven. Daar heeft de Rotterdamse haven recentelijk geïnvesteerd in de verdere uitbouw van diepzee- en binnenvaartkades. In de haven is onder andere APM Terminals gevestigd, dat onderdeel is van de multinational A.P. Møller-Maersk Group.
Overstap naar uitstootvrije scheepvaart
Maersk verwacht met de komst van het centrum hun CO2-voetafdruk te verkleinen en de doorlooptijd te verkorten. Het overslagcentrum zal zo’n 200 mensen aan het werk zetten.
Begin dit jaar besloot de containergigant al om de koolstofdoelstellingen te vervroegen met 10 jaar. Vorig jaar investeerde de containergigant 1,2 miljard euro om de overstap naar uitstootvrije scheepvaart te versnellen.
Rotterdam breekt magische grens
Het containervervoer via de Rotterdamse haven neemt toe. Vorig jaar bereikten meer dan 15 miljoen containers de haven; nog nooit eerder brak een Europese haven deze grens. De Rotterdamse haven verwacht dat de drukte voor 2022 zal voortduren.
(lb)