De live muziek heeft het voorbije kwartaal een duidelijke heropleving laten optekenen en begint zich daarmee te herstellen van de zware terugslag die de sector van de coronacrisis te verwerken heeft gekregen. Dat is de boodschap die Michael Rapino, voorzitter en chief executive van Live Nation Entertainment, naar voor brengt ter gelegenheid van de resultaten die zijn bedrijf tijdens het derde kwartaal van dit jaar heeft laten optekenen.
Concertorganisator Live Nation Entertainment boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 2,69 miljard dollar. Dat vertegenwoordigt een sterke groei tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen amper 184 miljoen dollar inkomsten konden worden gerealiseerd.
Er blijft echter nog altijd een belangrijke kloof met de activiteit van Live Nation voor de uitbraak van de coronacrisis. Twee jaar geleden leverde het derde kwartaal het bedrijf immers een omzet op van 3,77 miljard dollar.
Zomerconcerten
Tijdens het derde kwartaal van dit jaar hebben volgens Rapino wereldwijd 17 miljoen fans een evenement van Live Nation bijgewoond. De concerten leverden tijdens die periode een omzet van 2,1 miljard dollar op, tegenover 154,8 miljoen dollar inkomsten dezelfde periode vorig jaar.
“Het seizoen van de zomerconcerten heeft zich snel hersteld”, benadrukt Rapino. “Vele muziekliefhebbers hebben de liveoptredens gemist. Dat heeft tot een enorme opgehoopte vraag geleid. De festivals vormden dan ook de grootste basis van de heropleving die onze activiteiten de voorbije periode hebben laten optekenen.”
“Een groot deel van de evenementen bleek in een recordtijd uitverkocht. De totale ticketverkoop voor de grote festivals lag zelfs 10 procent hoger dan het niveau twee jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapendemie.”
“Een aantal muzikanten hebben dit jaar al meer dan 500.000 tickets voor nieuwe shows verkocht. Onder meer tournees van Harry Styles en Chris Stapleton zijn al helemaal uitverkocht.”
Live Nation boekte met zijn ticketverkoop een omzet van 374,2 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 19,8 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Dat negatieve resultaat geeft aan dat het bedrijf tijdens het derde kwartaal meer tickets voor afgelaste evenementen heeft terugbetaald dan er konden worden verkocht.
De inkomsten uit sponsoring en reclame stegen met 72,5 procent tot 174,4 miljoen dollar.
Fundamentele kracht
“De kalender met aangekondigde evenementen toont momenteel al een dubbelcijferige groei tegenover hetzelfde tijdstip vorig jaar”, beklemtoont Rapino nog.
“Half oktober waren er al 22 miljoen tickets verkocht voor concerten die volgend jaar zullen worden georganiseerd. Tournees van groepen zoals Coldplay of Red Hot Chili Peppers hebben al meer dan één miljoen tickets verkocht.”
“De cijfers tonen de blijvende kracht van live-entertainment”, voert Rapino aan. “Geen enkele sector werd de voorbije twee jaar door de coronapandemie zwaarder getroffen dan de concertwereld. Tegelijkertijd kan worden vastgesteld dat ook geen enkele andere sector bij een dergelijke verstoring op een dergelijke duurzame vraag kan blijven rekenen.”
“Ik verwacht dat de volgende maanden de sector nog een hobbelig parcours zal voorschotelen en het zal nog enige tijd duren vooraleer internationale acts opnieuw aan wereldwijde tournees kunnen denken, maar tegelijkertijd heeft het live-entertainment zijn fundamentele kracht aangetoond.”
(am)