Het jonge bedrijf Upway lanceert zijn online marktplaats voor opgeknapte elektrische fietsen (e-bikes) in België. De rijwielen zijn tot 60 procent goedkoper dan een nieuw exemplaar en kunnen door die aantrekkelijke prijs op een breder publiek een aantrekkingskracht uitoefenen. Dat zegt Philippe De Schutter, hoofd van de Belgische divisie van het e-bikeplatform.
België is na Frankrijk de tweede markt waar de onderneming zijn activiteiten ontplooit. Een verdere uitbreiding naar achtereenvolgens Duitsland, Nederland en ook de Verenigde Staten staat op het programma.
Ecologische voetafdruk
“Upway is de eerste en enige aanbieder in Europa die elektrische fietsen koopt, opknapt en doorverkoopt”, benadrukt Philippe De Schutter, voormalig country manager van Uber Eats België en oprichter en topman van The Park Playground. “Door de e-bikes daarmee een tweede leven te bieden, kunnen we hun ecologische voetafdruk tot vijf keer kleiner maken.”
Philippe De Schutter voert aan dat bij Upway twee trends samenkomen. “Enerzijds is er de opmars van de elektrische mobiliteit, maar daarnaast is er ook nog de groeiende tweedehandsmarkt”, merkt hij op. “In België is de verkoop van elektrische fietsen de jongste vijf jaar verdubbeld. “Inmiddels heeft een op de vijf fietsers een elektrisch rijwiel.”
“Het enorme aanbod aan e-bikes creëert een groot potentieel voor een dynamische tweedehandsmarkt. Maar door een gebrek aan vertrouwen in de kwaliteit van gebruikte elektrische fietsen, blijft die markt voorlopig echter zo goed als onaangeboord.”
“Bij nieuwe elektrische fietsen vormen de hoge aankoopprijs en lange levertijden vaak een belemmering om tot een aankoop over te gaan. De tweedehandsmarkt biedt daarvoor een oplossing. Maar de Belgische consument is bang om een elektrische fiets te kopen waarvan hij de motor of batterij niet heeft kunnen controleren. Met onze online marktplaats willen we echter een antwoord bieden op de bekommernissen van de Belgische consument.”
“We willen daarbij aan de klant een absolute kwaliteitsgarantie bieden. De fiets moet immers na de herstelling een strenge inspectie, waarbij het rijwiel op twintig verschillende punten wordt getest, ondergaan. De gebruiker krijgt tevens de gelegenheid om de fiets gedurende de eerste twee weken na aankoop terug in te leveren. Daarnaast is er ook nog een garantie voor een periode van een jaar.”
De aangekochte fietsen, die voor het merendeel ook uit België afkomstig zijn, worden binnen een periode van vijf dagen op elk mogelijke locatie in België gratis aan huis geleverd.
Investering
Upway werd vorig jaar opgericht door Toussaint Wattinne en Stéphane Ficaja, net zoals Philippe De Schutter vroeger bij Uber aan de slag. Eind vorig jaar haalde Upway bij een reeks investeerders, waaronder het durfkapitaalfonds Sequoia Capital, een bedrag van 5 miljoen euro op. Die middelen zullen worden gebruikt om de uitbreiding naar andere Europese markten te ondersteunen.
Door bestaande elektrische fietsen opnieuw in omloop te brengen, verkleint Upway de koolstofvoetafdruk van e-bikes. Een elektrische fiets produceert al snel 18 gram koolstofdioxide per kilometer. Bij een gewone fiets bedraagt die uitstoot tussen 3 gram en 10 gram.
“De productie van de elektrische batterij speelt hierbij een grote rol”, verduidelijkt De Schutter. De ecologische voetafdruk van een elektrische fiets kan vooral door een verlengd gebruik worden verminderd.” Een elektrische fiets heeft een levenscyclus van ongeveer vier jaar, maar dat kan volgens Upway tot mogelijk wel twaalf jaar worden verlengd.
Momenteel biedt Upway al 500 tweedehands elektrische fietsen – onder meer van de merken Cowboy, Moustache, Vanmoof en Canyon – op de Belgische markt aan.
Ook andere merken kunnen worden aangeboden, maar Upway beklemtoont dat er daarbij telkens een strenge kwaliteitscontrole wordt doorgevoerd voordat het rijwiel in het aanbod wordt opgenomen. Voor het verdere onderhoud van de fietsen legt Upway een initieel contact met een lokale mechaniciën.
Upway stelt zich ambitieuze doelstellingen. Per werkplaats zouden maandelijks tussen duizend en tweeduizend fietsen moeten kunnen worden verwerkt. Daarbij zullen per atelier ook tussen vijftien en dertig arbeidsplaatsen kunnen worden gecreëerd.
“Maar de eerste bevindingen laten uitschijnen dat de activiteit wellicht snel op een hoger niveau zal moeten worden gebracht”, merkt Philippe De Schutter. “Daardoor zullen we mogelijk grotere werkplaatsen, maar tevens ook meer medewerkers nodig hebben.”