Laat je kantoor mensen aantrekken. Dan heb je geen regels nodig

De huidige discussie over de balans tussen thuis- en op kantoor werken, is de verkeerde discussie. We moeten een ander debat voeren. Strikte bedrijfspolicy’s over thuiswerken zijn niet de beste oplossing. Want deze bekijken het werk vanuit het verleden. 

Nu de tijden van gedwongen thuiswerken door COVID-19 voorbij zijn, zwaait de slinger bij veel internationale bedrijven helemaal door naar de andere kant. “Kom naar kantoor of vertrek”, mailde de CEO van IBM naar zijn managers. De CEO van Amazon, Andy Jassy, zei dat de dagen geteld zijn voor werknemers die zich niet houden aan de regel van drie dagen per week op kantoor. Deutsche Bank verbiedt zijn mensen om thuis te werken op vrijdag en maandag. UPS stapt af van het hybride werken en roept werknemers fulltime terug naar kantoor. 

Maar de meningen zijn verdeeld. Aan de ene kant zien we weerstand bij medewerkers. Want zij vergeten de flexibiliteit en het gemak van het thuiskantoor nooit meer. Aan de andere kant bevestigen data dat er op kantoor sterker geïnnoveerd wordt. Een recente studie van de universiteiten van Oxford en Pittsburgh merkt onder andere op dat teams die fysiek samenwerken 27% meer kans hebben om baanbrekende inzichten te creëren. Ikzelf zal me altijd herinneren dat een CEO van een van de grootste biofarmaceutische bedrijven vertelde dat hij wist dat er geen innovatie zou plaatsvinden op vrijdag, de dag waarop mensen vaak thuiswerken. Blindelings deze nieuwe trend volgen, zonder na te denken over wat je bedrijf doet en nodig heeft, is riskant. Doe niet zoals IBM als je IBM niet bent. Dit strikte beleid werkt misschien voor hen, maar niet voor jouw onderneming. 

Zitzakken, nepplanten en felle kleuren?

Een paar jaar geleden kopieerden bedrijven de kantoren van Google. Maar ze eindigden met zitzakken, nepplanten en felle kleuren die niet pasten bij hun branding en bedrijfscultuur. Je kantoor moet niet op dat van Google lijken. Wel moet het de sfeer, activiteiten en behoeften van je team weerspiegelen. Als je mensen wil terugbrengen naar kantoor, kan je hen niet zomaar een kantoor aanbieden. De saaie en verouderde werkruimte is dood. In plaats daarvan zouden bedrijven hun teams kunnen aantrekken en inspireren met hun ruimtes. Elk bedrijf heeft een werkruimte nodig die is afgestemd op de behoeften, specifieke rollen, functies en zakelijke eisen van vandaag en morgen. 61% van de respondenten uit het onderzoek van Gensler zegt dat ze het kantoor nodig hebben om productiever te zijn, indien dat kantoor effectief ook aangepast is aan de noden voor hun werk.

Gemengde modellen

De waarheid ligt ergens in het midden. Niet bij het volledig remote werken of de voltijdse aanwezigheid op kantoor. Wel vinden we de waarheid bij doordachte gemengde modellen waarbij leiders hun teams betrekken in het begrijpen van hun behoeften. Kantoren blijven vitale ruimtes voor menselijke connecties en spontane interacties. Bovendien is het een stille rekruteringspartner. De meest vooruitstrevende bedrijven begrijpen dat mensen hun grootste troef zijn. In plaats van een strikt beleid op te leggen, betrekken ze teams bij het gezamenlijk creëren van flexibele werkmodellen. Bovendien investeren ze in kantoren als samenwerkingscentra. 

Vandaag de dag moet je mensen aantrekken met iets extra. Je mag niet verwachten dat ze pendelen omdat ze daartoe verplicht worden. Met een bewust ontworpen inrichting, afgestemd op de specifieke cultuur en prioriteiten van een organisatie, kan de werkplek teams aantrekken. Want deze biedt wat werken op afstand niet kan. Deze gebalanceerde aanpak is het geheime recept voor geluk, veerkracht en innovatieve prestaties.


De auteur Katya Rablova is CEO en founder Space Refinery

Meer