Kunt u eender wat vermelden in een betaalmededeling?

Wanneer we geld overschrijven naar iemand, schrijven we doorgaans een mededeling bij die betaling. Op die manier is het duidelijk welke betaling er gebeurd is. Toch kunt u niet gelijk welke boodschap plaatsen bij een overschrijving, leert een verhaal dat aan bod kwam in ‘De inspecteur’ op Radio 2.

‘Betaling restaurant, terugbetaling cinema’, … het zijn maar enkele voorbeelden van mededelingen die mensen gebruiken wanneer ze een openstaande schuld vereffenen. Maar wist u dat uw mededeling wordt gecontroleerd alvorens een transactie wordt goedgekeurd? Dat heeft Chris Van Thielen aan den lijve ondervonden. In een interview met ‘De inspecteur’ deed ze maandagochtend haar verhaal uit de doeken over hoe ze door de betaalapp Payconiq by Bancontact via mail werd bevraagd over ‘een verdachte transactie.’

Mededeling: ‘Syrië’

De vrouw werd gecontacteerd nadat ze haar zoon wou terugbetalen voor een bestelling uit een Syrisch restaurant. Als mededeling bij de betaling had ze ‘Syrië’ geschreven. Vrij snel na de betaling kreeg Chris een mail van Payconiq by Bancontact met de vraag om meer uitleg te geven bij die betaling.

‘Als financiële organisatie is het van belang zicht te houden op de betalingsactiviteiten van onze gebruikers. U heeft een betaling uitgevoerd met de beschrijving ‘Syrië’. Graag horen wij van u zo spoedig mogelijk de reden van deze betaling. Indien wij geen antwoord mogen ontvangen op deze e-mail, dienen wij vervolgstappen te ondernemen’, stond er in de mail.

Verplichte controle

Nadat Chris via mail haar mededeling had verduidelijkt, werd de transactie alsnog goedgekeurd. In een reactie aan het programma op Radio 2 liet Payconiq by Bancontact weten dat het bij wet verplicht is om elke transactie te controleren. Dat gebeurt zo goed als volledig automatisch. Het systeem gaat daarbij op zoek naar bepaalde woorden die gebruikt worden bij een transactie, zoals in dit geval ‘Syrië’.

Lotta de Meulenaere van Payconiq by Bancontact zei in ‘De Inspecteur’ dat betaalverwerkers zich aan Belgische en Europese regels moeten houden. ‘We zijn als betaalbedrijf ook wettelijk verplicht om controles te doen en om meer informatie te vragen aan de betaler als onze systemen iets verdachts oppikken’, klonk het. Het bedrag speelt daarbij geen zo’n grote rol. In het geval van Chris ging het om een terugbetaling van 100 euro.

(adl)

Lees ook:

Meer