Kost de overname van Twitter Musk de titel van rijkste persoon ter wereld?

Elon Musk verloor het afgelopen jaar een hoop geld, onder meer door de aankoop van socialemediaplatform Twitter. Nu komt zijn positie, als de rijkste man ter wereld, in gevaar.

Waarom is dit belangrijk?

Verschillende miljardairs streven ernaar de rijkste man ter wereld te zijn, maar slecht één iemand kan die titel opspelden, en dat al sinds september 2021: Tesla-CEO Elon Musk stak toen Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, voorbij. De afgelopen dagen is de strijd om die positie echter losgebarsten.

In het nieuws: Elon Musk heeft er een uitdager bij.

  • Bernard Arnault, de grote baas bij luxeproducten-conglomeraat LVMH, stak Musk op bepaalde momenten zelfs voor. Beide mannen bezitten, volgens zakenwebsite Forbes, elk een fortuin van zo’n 188 miljard dollar, samengeteld ongeveer het bruto binnenlands product van de hele staat Israël.
  • Bloomberg, een andere zakenwebsite, gebruikt voor zijn Billionaires Index een andere rekenwijze. De fortuinen van beide heren komen daar uit op 175 miljard dollar voor Musk, en 167 miljard voor de familie-Arnault.

De oorzaak: Tech-aandelen zijn het afgelopen jaar in vrije val, wat zich doorrekent in Musks portefeuille.

  • Op een jaar tijd raakte de Tesla-baas maar liefst honderd miljard dollar kwijt: de grootste waardedaling ooit op de Bloomberg Billionaires Index. In november van vorig jaar werd Musks totale fortuin nog geschat op 340 miljard dollar; bijna het dubbele van zijn waarde vandaag.
  • Zeker sinds april zakte zijn waarde stevig: sinds hij in april bekend maakte Twitter te willen kopen, zakte de waarde van de Tesla-aandelen met 50 procent. Beleggers zijn ervan overtuigd dat het runnen van vijf verschillende bedrijven (Tesla, SpaceX, The Boring Company, Neuralink en Twitter) simpelweg te veel is om je job goed te kunnen doen.
  • Op 21 november zakten de aandelen van Tesla zo fors, dat Musk, die 15 procent van de aandelen van het bedrijf in handen heeft, op één dag tijd 8,6 miljard euro verloor.

Anderzijds: De aandelen van luxeproducten zitten de afgelopen tijd in een hausse.

  • Het klantenbestand van LVMH, maar ook van diens concurrenten Kering en Hermès, bevinden zich meestal in de rijkere klasse van de bevolking. Deze mensen hebben relatief minder last van de stijgende energieprijzen en inflatie.
  • Volgens een studie van consultancybedrjf Bain & Company is de markt voor luxeproducten met maar liefst 13 procent aangezwollen. Dat lijkt niet meteen te gaan keren, terwijl de techsector waarin Musk de keizer is, toch vooral als volatiel wordt gezien.

(as)

Meer