Kopie van Mona Lisa kan tot 300.000 euro ophalen op veiling

De ‘Mona Lisa’ van Leonardo da Vinci is al eeuwenlang een van ‘s werelds bekendste – en daarmee ook duurste – kunstwerken. Maar ook bekende kopieën van het wereldberoemde schilderij kunnen heel wat geld opbrengen. Zo schat Christie’s de opbrengst van een vroege replica tussen 200.000 en 300.000 euro. 

De Italiaanse replica van de ‘Mona Lisa’ die het veilinghuis te koop aanbiedt, zou gemaakt zijn door een volgeling van da Vinci in het begin van de 17de eeuw. Het werk staat algemeen bekend als de ‘Hekking Mona Lisa’, naar de voormalige eigenaar Raymond Hekking, een antiquair.

Hekking, die in 1977 overleed, twijfelde aan de echtheid van het originele meesterwerk, dat in het Louvre hangt, en was ervan overtuigd dat zijn versie de enige echte ‘Mona Lisa’ was. De rest van zijn carrière probeerde hij te bewijzen dat zijn schilderij, dat hij voor 3 pond had gekocht, van de hand van da Vinci was.

Een obsessie

De kunstverzamelaar wist met zijn theorie de aandacht van de internationale media te trekken. Hij daagde ook het Louvre uit door te beweren dat de ‘Mona Lisa’ in 1911 door een zekere Vincenzo Perugia uit het museum was gestolen.

‘Kunst daagt uit, fascineert, obsedeert soms’, zegt Pierre Etienne, de internationale directeur Old Master Paintings bij Christie’s. ‘Hekking’s Mona Lisa is de perfecte illustratie van de fascinatie die de Mona Lisa altijd heeft aangewakkerd en die ze steeds meer uitoefent. Ze is de droom van een man met een passie voor kunst. Ze is zijn ideaal. Raymond Hekking was in de jaren 60 haar overtuigde verdediger bij kunsthistorici en de media van de wereld.’

In de loop van de geschiedenis zijn er verschillende kopieën van de ‘Mona Lisa’ gemaakt.  Een van de beroemdste, die naar verluidt in het atelier van da Vinci is gemaakt door een van zijn leerlingen, hangt in het Prado-museum in Madrid.

De Hekking Mona Lisa. Foto: © CHRISTIE’S IMAGES LTD, 2021

(lb)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.