Carbon Market Watch: “Klimaatneutrale claims luchtvaart zijn vaak misleidend”

De grootste Europese luchtvaartmaatschappijen zeggen dat ze hun emissies compenseren, maar die inspanningen leveren niet de vooropgestelde resultaten op. Dat staat in een rapport van de organisatie Carbon Market Watch. Het rapport waarschuwt dat de grootste Europese luchtvaartmaatschappijen de consumenten misleiden met hun beweringen dat klimaatneutraal vliegen mogelijk is door beroep te doen op emissiecompensaties om de milieueffecten van hun vluchten te neutraliseren. 

“Op uitzondering van een tijdelijke inkrimping tijdens de coronapandemie, zijn de emissies van de luchtvaartmaatschappijen de voorbije twee decennia gestaag toegenomen”, werpt Carbon Market Watch op. “Indien er geen beperking wordt doorgevoerd, dreigen die emissies tegen het midden van deze eeuw bovendien een verdrievoudiging te zullen kennen.”

Milieucompensaties

Wereldwijd genereert de luchtvaartsector ongeveer een miljard ton kooldioxide per jaar. Dat is vergelijkbaar met de totale uitstoot van Japan, de derde grootste economie van de wereld. Om het geweten van de reizigers te sussen, grijpen luchtvaartmaatschappijen terug naar koolstofcompensaties.

“Daarbij verwijzen ze naar hun eigen investeringen in duurzame projecten, terwijl ze tevens passagiers willen aanmoedigen milieucompensaties te kopen voor de eigen impact op de klimaatverandering”, voert Carbon Market Watch aan.

“Maar deze vrijwillige inspanningen werken niet. De luchtvaartmaatschappijen vertrouwen immers op goedkope compensaties van inferieure kwaliteit, waarbij geen enkele garantie kan worden geboden dat de uitstoot elders zou worden verminderd.”

De conclusies zijn gebaseerd op een studie van het onderzoeksbureau Öko-Institut, dat van mei tot juli het beleid van de acht grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa – Air France, British Airways, Easyjet, KLM, Lufthansa, Ryanair, SAS en Wizz Air – op het gebied van emissiereductie bestudeerde.

Deze maatschappijen waren drie jaar geleden samen verantwoordelijk voor meer dan de helft van de totale uitstoot van koolstofdioxide door de luchtvaartsector van de Europese Unie.

Uit de studie bleek dat bijna alle onderzochte luchtvaartmaatschappijen afhankelijk zijn van compensaties van goedkope bosbouwprojecten in ontwikkelingslanden. Dat zijn echter inspanningen die op lange termijn kwetsbaar zijn.

“Bomen kunnen verbranden of afsterven, of worden gekapt wanneer het beleid verandert”, wordt er opgemerkt. “Hierdoor wordt hun koolstofopslag teruggedraaid. Hierdoor zullen de projecten mogelijk niet in staat zijn om voor de uitgestoten koolstofdioxide een reële compensatie te bieden.”

“De luchtvaartmaatschappijen betalen niet voor hun vervuiling en verstrekken hun klanten op het gebied van klimaatneutraliteit misleidende signalen”, stipt Carbon Market Watch aan. “Daarbij wordt gebruik gemaakt van koolstofcompensaties van slechte kwaliteit. Aan deze praktijken moet een einde worden gemaakt.”

Informatie

Volgens Carbon Market Watch moet de Europese Unie het toepassingsgebied van zijn emissieregels uitbreiden tot alle vluchten die in de Europese Economische Ruimte vertrekken en aankomen. Momenteel wordt alleen gekeken naar vluchten die binnen het Europese luchtruim blijven.

“De Europese Unie moet van de luchtvaartmaatschappijen ook duidelijke en volledige informatie eisen over de aankopen van koolstofcompensatie en andere vrijwillige klimaatacties”, wordt er nog opgemerkt. “Misleidende advertenties moeten bovendien worden verboden, terwijl over de informatieverstrekking terzake duidelijke richtlijnen moeten worden gegeven.”

In een reactie merken verscheidene luchtvaartmaatschappijen op wel degelijk belangrijke stappen te ondernemen om naar klimaatneutrale operaties te streven. EasyJet en Ryanair zeggen anderzijds het met Carbon Market Watch eens te zijn dat de regelgeving alle vluchten moet omvatten die in de Europese Economische Ruimte aankomen en vertrekken.

“Dit zou betekenen dat de rijkste passagiers, op de meest vervuilende langeafstandsvluchten, eindelijk hun eerlijke deel van de milieuheffingen van het emissiehandelssysteem zouden betalen”, merkte Ryanair daarbij op. De Ierse budgetmaatschappij voerde daarbij aan dat vluchten op korte afstand minder dan de helft van de emissies van de luchtvaart in de Europese Unie veroorzaken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.