Key takeaways
- Ryanair overweegt Boeing-bestellingen te annuleren als de handelsspanningen tussen de VS en China tot hogere vliegtuigprijzen leiden.
- De CEO van Ryanair, Michael O’Leary, heeft aangegeven Chinese vliegtuigen van Comac te willen kopen als ze gecertificeerd zijn door Europese toezichthouders.
- Sommige analisten zien O’Leary’s publieke verklaringen als een onderhandelingstactiek.
Mogelijke annulering Boeing-bestellingen
De CEO van Ryanair, Michael O’Leary, heeft een sterke waarschuwing afgegeven met betrekking tot mogelijke annuleringen van Boeing-bestellingen als de spanningen in de handel tussen de VS en China zouden escaleren en leiden tot hogere vliegtuigprijzen. In een brief aan prominente Amerikaanse wetgevers uitte O’Leary zijn bezorgdheid over de gevolgen van de handelsoorlog tussen Washington en Beijing voor de betaalbaarheid van vliegtuigen. Hij verklaarde expliciet dat Ryanair zijn activiteiten zou kunnen verleggen naar Chinese fabrikanten zoals Comac als de tarieven de kosten van Boeing-vliegtuigen aanzienlijk zouden opdrijven.
Bestellingen van Ryanair
Dit dreigement weegt zwaar, aangezien Ryanair momenteel wacht op de laatste 29 leveringen van de Boeing 737 Max 200, uit een totale order van 210 vliegtuigen. Verder had Ryanair ook 150 van de Max-10-vliegtuigen besteld voor 2027.
De luchtvaartindustrie, die voorheen een belastingvrije status genoot, wordt geconfronteerd met onverwachte kosten als gevolg van de tarieven van Trump. Fabrikanten geven aan deze kosten te willen doorberekenen aan hun klanten, een zet die waarschijnlijk niet goed zal worden ontvangen door luchtvaartmaatschappijen.
Alternatieve leveranciers
De brief van O’Leary geeft duidelijk Ryanairs standpunt weer: als de Amerikaanse tarieven de prijzen van Boeing-vliegtuigen voor Europese levering aanzienlijk beïnvloeden, zal de maatschappij zowel de huidige bestellingen opnieuw beoordelen als alternatieve leveranciers zoeken. Hoewel O’Leary erkende geen formele besprekingen met Comac te voeren, gaf hij aan bereid te zijn Chinese vliegtuigen te overwegen als deze een prijsvoordeel van 20 procent zouden bieden ten opzichte van Airbus alternatieven, zo meldt Reuters.
Eerder partnerschap met Comac
Comac, dat wil concurreren op de korteafstandsmarkt die gedomineerd wordt door Airbus en Boeing, introduceerde zijn C919 twee jaar geleden. Het moet echter nog gecertificeerd worden door de Europese luchtvaartautoriteiten. O’Leary’s openheid voor Chinese vliegtuigen is niet ongekend; Ryanair ging in 2011 al eerder een partnerschap aan met Comac, maar er werden geen orders geplaatst. In een interview in maart gaf hij aan bereid te zijn om goedkopere Chinese vliegtuigen aan te schaffen zodra deze gecertificeerd zijn, waarbij hij benadrukte dat hij zich richt op het aanschaffen van vliegtuigen tegen de laagst mogelijke prijs.
Sommige analisten zien O’Leary’s publieke verklaringen als een onderhandelingstactiek. Raja Krishnamoorthi, een hooggeplaatste Democraat in de commissie van het Huis over de Chinese Communistische Partij, waarschuwde echter tegen bestellingen bij Comac vanwege de vermeende banden met het Chinese leger en mogelijke betrokkenheid bij diefstal van intellectueel eigendom. Hij drong er bij Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen op aan om de aankoop van vliegtuigen bij Chinese bedrijven die gelieerd zijn aan het leger te heroverwegen.
Eerdere gevolgen voor Boeing
Boeing heeft al eerder gevolgen ondervonden door het handelsbeleid van Trump, met drie 737 Max jets die uit China zijn teruggevlogen nadat luchtvaartmaatschappijen daar de levering hadden geweigerd vanwege opgelegde tarieven.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!