Klimaatactivisten betichten KLM ervan de reizigers te misleiden; schetst verkeerd beeld over duurzaam karakter vluchten

Reclamecampagnes van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM creëren een verkeerd beeld over de duurzaamheid van haar vluchten en haar plannen om de impact op het klimaat aan te pakken. Dat zeggen actievoerders van de milieugroepen ClientEarth en Fossielvrij NL in een klacht die tegen het Nederlandse bedrijf is ingediend.

Door op misleidende wijze de duurzaamheid van de luchtvaart te promoten, maakt KLM zich volgens de actievoerders aan greenwashing schuldig.

Mythe

“De marketing van KLM misleidt consumenten door te suggereren dat haar vluchten de klimaatcrisis niet zullen verergeren”, benadrukt Hiske Arts, campagnevoerder bij Fossielvrij NL. “Maar dit is een mythe. Ongecontroleerd vliegen is een van de snelste manieren om de planeet op te warmen. Klanten moeten worden geïnformeerd en beschermd tegen claims die een andere realiteit doen vermoeden.”

Actievoerders van Fossielvrij NL hebben hun bezwaren recent ook tijdens de algemene jaarvergadering van het concern Air France-KLM, het moederbedrijf van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, in Parijs kenbaar gemaakt. De  juridische stappen zijn gericht tegen de campagne ‘Fly Responsibly’ van KLM, waarin de luchtvaartmaatschappij pretendeert een duurzame toekomst te creëren.

De campagne van KLM zegt dat het bedrijf op schema ligt om tegen het midden van deze eeuw emissievrij te kunnen opereren. Tegelijkertijd wordt benadrukt dat de maatschappij plannen koestert om waterstof en elektriciteit als krachtbron voor vliegtuigen te introduceren, terwijl vanaf midden volgend decennium ook het gebruik van synthetische kerosine zou worden opgevoerd.

De actievoerders zeggen echter dat KLM de Europese consumentenwetgeving schendt door klanten te misleiden. “Het is immers onmogelijk om emissievrij te vliegen zonder het totale aantal vluchten te beperken”, luidt het daarbij.

Vertragingstechnieken

“Terwijl klimaatexperts waarschuwen dat het vliegverkeer moet verminderen om een ​​rechtvaardige en duurzame wereld binnen handbereik te houden, lobbyen luchtvaartmaatschappijen intensief tegen de introductie van de klimaatwetgeving”, betoogt Johnny White, advocaat bij ClientEarth.

“Er mag met klimaatactie niet langer worden gewacht. Vliegtuigmaatschappijen mogen geen concurrentie voeren op basis van claims dat ze de klimaatcrisis aanpakken, terwijl ze het probleem in werkelijkheid aanwakkeren. De luchtvaart gebruikt misleidende reclame om zijn verdere groei te beschermen. Er is een wetgeving nodig om aan deze vertragingstactieken eindelijk een einde te maken.”

KLM kreeg vorige maand ook van de Nederlandse reclameregulator voor zijn campagne ‘Be a hero, fly CO2 zero’ al een tik op de vingers. De toezichthouder wees erop dat KLM weliswaar emissiekredieten heeft gekocht om zijn uitstoot enigszins te compenseren, maar voegde er meteen aan toe dat die actie niet voldoende was om een uitstoot-neutraliteit te kunnen claimen.

“De slogan omvatte een absolute claim, die de maatschappij niet kon bewijzen”, luidde de kritiek van de toezichthouder.

Slechts 1 procent van de wereldbevolking veroorzaakt 50 procent van de totale uitstoot die door de commerciële luchtvaart wordt veroorzaakt. “Luchtvaart vertegenwoordigt niet alleen een van de meest klimaat-schadelijke producten die mensen kunnen kopen, maar wordt ook door een grote ongelijkheid gekenmerkt”, voert Arts nog aan.

“Het is onrechtvaardig dat een kleine groep frequent flyers het klimaatprobleem blijft aanwakkeren, terwijl vooral groepen met minder financiële reserves, zoals populaties in het zuiden en toekomstige generaties, de zwaarste impact zullen ervaren van een wereld die gevaarlijk begint op te warmen.”

Een woordvoerder van KLM zegt in een reactie een brief van ClientEarth te hebben ontvangen en de inhoud van het schrijven te zullen bestuderen.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20