Nu het duidelijk is dat soapliefhebbers al zeker tot september hun vaste afspraak met ‘Thuis’ of ‘Familie’ moeten missen, ligt de weg voor Netflix open om ons te entertainen. De coronacrisis stuurt evenwel de productie van nieuwe series in de war. De videodienst benadrukt dat een tekort helemaal niet aan de orde is, maar is dat wel zo?
Met een aanwas van 15,8 miljoen abonnees – dubbel zoveel als verwacht – mocht streamingdienst Netflix afgelopen week nog uitpakken met mooie kwartaalcijfers. Maar critici scherpen nu al de messen. ‘Hoe blijven jullie het videovretende publiek tevreden houden als de contentproductie helemaal stilligt’, is de teneur. Want net zoals er geen nieuwe ‘Thuis’-afleveringen komen, liggen bijna alle Netflix-producties dezer dagen stil.
Stranger Things
Het laatste decennium heeft Netflix er een erezaak van gemaakt om zijn 180 miljoen klanten een schier oneindige stroom aan content aan te bieden. Iedere week dropt de Amerikaanse videodienst nieuwe dramaseries, films, komedies en documentaires op het platform. ‘In vergelijking met de industrie werken we ver op voorhand’, suste chef content Ted Sarandos dinsdag nog tijdens een gesprek met analisten. ‘We verwachten niet dat we release-data moeten aanpassen.’
Toch heeft Netflix al enig voorbehoud ingebouwd. Tussen de lijnen door waarschuwt CEO Reed Hastings om niet té veel fanfare te maken rond de recordcijfers. ‘Niemand weet hoe lang het duurt vooraleer we de fysieke productie in verschillende landen kunnen heropstarten’, stond er te lezen in de brief aan de aandeelhouders. Zo heeft de coronacrisis alvast serieus roet in het eten gegooid voor de topper ‘Stranger Things’. De science-fictionserie zal pas ten vroegste in 2021 te volgen zijn.
Afhakende abonnees
Zijn er oplossingen voor Netflix? Er zijn alvast twee pistes. Enerzijds kan (en zal) Netflix meer inzetten op animatieseries. Zo ontving de videodienst enkele maanden geleden een Oscar voor de ‘Klaus’, dat het verhaal vertelt van een egoïstische postbode en een eenzame speelgoedmaker. Zo staan er nog eens twaalf reeksen in de wachtrij. Anderzijds kan Netflix ook simpelweg films opkopen. Nu cinema’s gesloten zijn, zullen heel wat filmproducten maar wat graag films verpatsen aan Netflix.
Maar in het onwaarschijnlijke geval dat dit jaar geen enkele set terug kan opstarten, zal het angstzweet bij Netflix wel heel hevig uitbarsten. Als u weet dat er per kwartaal in de Verenigde Staten alleen al 180 nieuwe titels gelanceerd worden, dan begrijpt u dat films en animatieseries niet alles goedmaken. Bovendien zouden de veeleisende en kostenbewuste consumenten dan eens durven afhaken.
Concurrentie troef
Ook op dat punt heeft Netflix overigens een repliek klaar. Een gebrek aan nieuwe content zal hen minder parten spelen dan de concurrentie, gezien de indrukwekkende bibliotheek waarover Netflix momenteel beschikt, klinkt het. Toch mogen Reed Hastings en co de concurrentie niet overschatten, want ook Disney+ kan teren op zes merken: Disney zelf, animatie-afdeling Pixar, de superhelden van Marvel, Star Wars, natuur- en wetenschapskanaal National Geographic en cartoonserie The Simpsons.
Al schuilt de gevaarlijkste vijand misschien wel in gratis video. Daar is Hastings zich terdege van bewust. Uit een rapport van vorig jaar bleek dat YouTube goed was voor 37 procent van de wereldwijde dataconsumptie. Facebook en Instagram volgen met respectievelijk 8,4 en 5,7 procent. En Netflix? ‘Amper’ 2,4 procent. Dat onderzoek hield overigens geen rekening met TikTok. De Chinese video-app was sowieso al populair, maar kreeg er dankzij de wereldwijde lockdowns nog een serieus zetje bij.
Lees ook: