De Russische wapenfabrikant Kalashnikov zal dit jaar ook in India de productie van zijn aanvalsgeweer AK-203 starten. Dat heeft Dmitry Tarasov, topman van Kalashnikov, in een gesprek met het persbureau Reuters gezegd. Tarasov voegde eraan toe dat het Russische bedrijf tegen het midden van dit decennium een jaaromzet van 50 miljard roebel (500 miljoen euro) wil realiseren.
Daarvoor moeten de verkopen jaarlijks met 60 procent kunnen worden opgedreven. Het bedrijf is echter het onderwerp van sancties van de Verenigde Staten en de Europese Unie voor de annexatie van de Krim door Rusland zeven jaar geleden. Om zijn groeidoelstellingen te halen, moet Kalashnikov dan ook naar nieuwe afzetmarkten op zoek gaan.
Licentie
India is volgens Tarasov een van de potentiële pijlers van de groeiplannen van de Russische wapenfabrikant. Hij voegde eraan toe dat Kalashnikov de volgende tien jaar in India 670.000 exemplaren van de AK-203 wil produceren. Dat zou gebeuren in samenwerking met het Indiase minister van Defensie. ‘Kalashnikov hoopt nog dit jaar in India de productie te kunnen opstarten,’ voerde Tarasov aan.
De AK-203 die in India onder licentie wordt geproduceerd zou tegen een prijs van 70.000 Indiase roepies op de markt worden gebracht. Dat komt overeen met een bedrag van ongeveer 958 dollar. Dat niveau ligt aanzienlijk lager dan de prijs die aangerekend wordt voor een vergelijkbaar wapen dat in de Verenigde Staten is vervaardigd en waarvoor ongeveer 89.000 roepies zou moeten worden betaald.
‘Mogelijk zullen in de toekomst nog een aantal gelijkaardige initiatieven kunnen worden aangekondigd,’ aldus Tarasov. In Armenië lanceerde Kalashnikov vorig jaar al de productie van de AK-130 onder licentie. Het bedrijf wil ook zijn samenwerking in Latijns-Amerika, waar Kalashnikov al met Venezuela een gevestigde relatie is opgebouwd, verder versterken. Tarasov stelde daarbij ervan overtuigd te zijn dat er op de markt voldoende vraag aanwezig is. Verdere details wenste hij terzake echter niet te verstrekken.
Drones
Naast een geografische uitbreiding wil Kalashnikov volgens Tarasov ook zijn productgamma verder verbreden. Daarbij verwijst hij onder meer naar de ontwikkeling van onbemande vliegtuigen, uitgerust met videocamera’s.
Daarnaast ziet hij ook zaklampen, messen en andere merkproducten als een belangrijke groeimarkt. Dat geldt ook voor de de innovatieve shotgun Ultima, die zowel met Wifi als Bluetooth is uitgerust en vooral een jonger publiek moet kunnen aanspreken.
Kalashnikov verkoopt momenteel wapens aan zevenentwintig landen en produceert 95 procent van de handvuurwapens die in Rusland op de markt worden gebracht. De AK-203 is een geavanceerde versie van de AK-47 die door Mikhail Kalashnikov, grondlegger van het bedrijf, werd gemaakt.