“Amazon is een bewakingsbedrijf”: Zorgen bij overname van iRobot door e-commercegigant

Verschillende privacy-experten waarschuwen voor de overname van het slimme stofzuiger-bedrijf iRobot door de Amerikaanse techreus Amazon. Zij beweren dat deze deal “de gevaarlijkste en meest bedreigende in de geschiedenis van het bedrijf” is voor de privacy van zijn gebruikers.

Vorige week kondigde Amazon aan dat het van plan is iRobot te kopen voor 1,7 miljard dollar, waarmee het zijn aanwezigheid op de markt van de slimme huishoudelijke apparaten vergroot. Maar de mijlpaal die deze aankoop is – het is de op drie na grootste acquisitie voor het bedrijf – baart nogal wat analisten zorgen. Zij zien de overname als een manier voor Amazon om steeds dieper in de privacy van zijn klanten te duiken en een heleboel gegevens over hen op te slaan.

Huizen in kaart brengen

“Mensen hebben de neiging aan Amazon te denken als een online detailhandelsbedrijf, maar in werkelijkheid is Amazon een surveillancebedrijf”, vertelt Evan Greer, directeur van Fight for the Future, een non-profitorganisatie voor digitale rechten, aan techsite Wired. “Dat is de kern van zijn bedrijfsmodel, en dat is de motor van zijn monopoliemacht en zijn winsten.”

De slimme stofzuigers van iRobot hebben een interne mapping-technologie waarmee ze de indeling van de kamers waarin ze gebruikt worden kunnen herkennen en onthouden, zodat ze zich autonoom kunnen verplaatsen. En het is dit vermogen dat de onderzoekers zorgen baart. Door het stofzuigerbedrijf over te nemen, krijgt Amazon informatie over de huizen van de gebruikers en kan het zijn bewaking opvoeren.

Amazon wil overal zijn vinger in de pap hebben, betoogt Greer, “en de overname van een bedrijf dat zwaar leunt op het in kaart brengen van de binnenkant van de huizen (…) lijkt een natuurlijke uitbreiding van de ver reikende mogelijkheden die Amazon op bewakingsvlak al heeft”.

Naast de mogelijkheid tot mapping, worden ook de camera’s op sommige stofzuigermodellen uitgelicht. Onderzoekers menen dat Amazon daarmee extra gegevens over gebruikers zou kunnen verzamelen, om hen op zijn platform steeds meer gepersonaliseerde reclame aan te bieden op basis van een analyse van hun huizen.

De overname zal de Amerikaanse reus in staat stellen steeds intiemere informatie over consumenten te verzamelen “om een oneerlijk voordeel op de markt te krijgen en ons meer spullen te verkopen”, waarschuwt Robert Weissman, voorzitter van Public Citizen, een non-profitgroep voor consumentenrechten.

Verstikkende concurrentie

Het verzamelen van gegevens is niet het enige probleem voor Ron Knox, senior onderzoeker en schrijver bij de non-profitorganisatie Institute for Local Self-Reliance. Hij wijst erop dat Amazon geen start-up heeft gekocht, maar een reeds gevestigde onderneming op de slimme stofzuiger-markt. iRobot wordt beschouwd als een van de belangrijkste spelers in de sector, met een marktaandeel van naar schatting 56,7 procent.

Amazon neemt dus het grootste deel van die sector over. Dit is voldoende om de concurrentie te ondermijnen, vooral gezien de middelen die de Amerikaanse reus tot zijn beschikking heeft.

Voorlopig is de verkoop nog niet goedgekeurd door de toezichthouders van de Federal Trade Commission (FTC). Deze moet de merites van deze overname nagaan, maar vooral onderzoeken of hij niet in strijd is met de in de VS geldende antitrustwetten.

Wat Amazon betreft, heeft het Amerikaanse concern op de bezorgdheid van de privacyspecialisten gereageerd door in een mail aan Business Insider aan te geven dat “het beschermen van klantgegevens altijd uiterst belangrijk is geweest voor Amazon, en wij geloven dat wij in al onze bedrijven zeer goede rentmeesters van de gegevens van de mensen zijn geweest.”

(lb/ns)

Meer