Interesse voor tweedehands zakenvliegtuigen begint tekenen van normalisering te tonen

De massale interesse voor tweedehands zakenvliegtuigen tijdens de pandemie – die zelfs tot een golf van biedingsoorlogen leidde – begint enige tekenen van een normalisering te vertonen. Er worden opnieuw een groter aantal toestellen te koop aangeboden. Dat hebben een aantal gespecialiseerde makelaars tegenover het persbureau Reuters bevestigd.

Door de uitbraak van de coronacrisis kon wereldwijd een toenemende vraag naar zakenvliegtuigen worden opgemerkt. Een groot aantal commerciële vluchten werd immers geschrapt, terwijl vele reizigers uit angst voor besmettingen drukke luchthavens bovendien zoveel mogelijk vermeden.

Met de aankoop van een eigen zakenvliegtuig konden vermogende reizigers die problemen ontwijken zonder hun verplaatsingen in gedrang te brengen. Dat leidde tot een grote vraag naar nieuwe, maar ook tweedehands toestellen.

Grotere keuze

“Niet zelden werden tweedehands zakenvliegtuigen verkocht zonder dat de nieuwe eigenaar het toestel daadwerkelijk had geïnspecteerd”, stipte Paul Kirby, vice-voorzitter van makelaar QS Partners, op. “De schaarste op de markt zorgde ervoor dat de prijzen voor tweedehands zakenvliegtuigen snel opliepen.”

“Die situatie is nu echter stilaan aan het veranderen. Omdat een aantal eigenaars beslist om zijn vliegtuigen opnieuw op de markt aan te bieden, krijgen de kopers een grotere keuze. Daardoor worden de prijsstijgingen in ieder geval tijdelijk afgevlakt.”

Uit cijfers van de Amerikaanse marktonderzoeker Amstat blijkt dat tijdens de maand april van dit jaar 3,4 procent van de tweedehands zakenvliegtuigen te koop stond.

Dat weerspiegelt een lichte heropleving van de markt, die twee maanden geleden nog een historisch dieptepunt van 3,3 procent had laten optekenen. Maar het cijfer blijft nog steeds ver onder het gemiddelde van 10,2 procent dat het voorbije decennium werd gemeld.

“Het toenemende aanbod op de tweedehandsmarkt kan ook de vraag naar nieuwe vliegtuigen van constructeurs zoals Gulfstream, Textron en Bombardier temperen”, merken analisten op. “Potentiële kopers krijgen op de tweedehandsmarkt meer opties. Daardoor wordt de prijskloof tussen nieuwe en gebruikte vliegtuigen groter.”

Piloten en onderdelen

Don Dwyer, manager van makelaar Guardian Jet, merkt op dat op de tweedehandsmarkt nog steeds hoge prijsniveaus worden gemeld, maar er is volgens hem al wel minder sprake van biedingsoorlogen, zoals in het recente verleden moest worden vastgesteld.

“Een toestel zoals de Bombardier Challenger 300 zal wellicht binnen een periode van twee weken een nieuwe eigenaar hebben”, verduidelijkt hij. “Enkele maanden geleden zou datzelfde vliegtuig echter al zijn gekocht voordat het toestel op de markt kwam.” Een Challenger 300 laat nu een verkooppercentage van 2 procent optekenen, tegenover een dieptepunt van 0,7 procent in november vorig jaar.

Paul Kirby wijst erop dat een aantal eigenaars tot een verkoop van hun zakenvliegtuig beslissen omdat het steeds moeilijker wordt om piloten en onderdelen te vinden. Daarnaast kan voor verplaatsingen ook opnieuw steeds meer op de commerciële luchtvaart beroep worden gedaan.”

(am)

Meer