Verkoop zakenvliegtuigen zit opnieuw in de lift

De verkoop van zakenvliegtuigen toont tekenen van een voorzichtige heropleving. Dat is te danken aan vermogende reizigers, die met deze vorm van verplaatsingen een mogelijk verhoogd risico op corona-besmettingen tijdens commerciële vluchten hopen te kunnen vermijden. Dat blijkt uit een rondvraag van het persbureau Reuters bij een aantal leveranciers en makelaars.

Zakenvliegtuigen, die tot negentien reizigers vervoeren, kunnen het risico op een blootstelling aan het coronavirus verminderen, aangezien hun passagiers luchthavens kunnen vermijden en ook minder met andere reizigers in contact komen.

Tweedehands

‘De vraag naar zakenvliegtuigen zal dit jaar weliswaar een achteruitgang kennen, maar de activiteit op de markt ligt beduidend hoger dan vier of vijf maanden geleden kon worden vermoed,’ zegt Don Dwyer, managing partner bij makelaar Guardian Jet.

De cijfers van Reuters wijzen erop dat privévluchten zich van de coronapandemie meestal beter hebben hersteld dan de commerciële luchtvaartmaatschappijen. Operatoren zoals NetJets, verhuurder van zakenvliegtuigen, zeggen de voorbije zomer opnieuw een groeiende vraag te hebben kunnen merken.

Op de tweedehandsmarkt neigt de activiteit volgens waarnemers zelfs opnieuw naar het niveau van vorig jaar. Sommige ramingen maken gewag van een status-quo tegenover dezelfde periode vorig jaar. De meest pessimistische schattingen hadden het over een achteruitgang met 8 procent. Tijdens het derde kwartaal van dit jaar kon echter een verkoop van 643 toestellen worden gemeld. Dat was 9 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Maar ook de vraag naar nieuwe toestellen toont een heropleving. ‘Deze vaststellingen leidt tot voorzichtig optimisme bij de bouwers van zakenvliegtuigen,’ zegt Don Dwyer.

Aanbod

Vele reizigers opteren voor een verplaatsing met een zakenvliegtuig. Niet alleen zou hierdoor het risico op besmettingen kunnen worden verminderd, maar vaak is die optie ook de enige manier om een bestemming te kunnen bereiken. Vele commerciële luchtvaartmaatschappijen hebben hun aanbod immers drastisch beperkt.

Daarnaast is er de introductie van belastingvoordelen dit jaar in de Verenigde Staten, de grootste markt voor zakenvliegtuigen in de wereld. Fabrikanten van vliegtuigen bieden bovendien aanzienlijke kortingen aan. Ook het gedeeld eigendom van de zakenvliegtuigen is tussen april en oktober van dit jaar met 36 procent gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Vorig jaar werden wereldwijd 809 nieuwe zakenvliegtuigen verkocht. ‘De sector heeft zich echter nog altijd niet hersteld van de absolute piekperiode twaalf jaar geleden, net voor de uitbraak van de financiële crisis,’ zegt analist Brian Foley. ‘Toen werd een verkoop van 1.317 nieuwe toestellen gemeld.’

Meer