Markten:
Markten inladen...

ZONDAG 29 MRT

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Waarom geven we belastingvoordelen aan mensen die privé-jets kopen?

Logo Business AM
Economie

12/03/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

De privé luchtvaart kreeg van de wereldwijde financiële crisis zware klappen. Zowel bedrijven als particulieren probeerden immers hun kosten te beperken. Inmiddels laat de sector echter opnieuw een sterke groei optekenen. Daarvoor kunnen volgens het magazine The Economist diverse redenen worden geciteerd. Onder meer de introductie van nieuwe boekingsdiensten en platformen voor gedeeld gebruik hebben de interesse in privé-jets opnieuw doen stijgen.

Tegelijkertijd wijst The Economist echter ook op de riante belastingvoordelen waarop de sector kan rekenen. Dat heeft volgens het magazine een situatie gecreëerd die niet langer verdedigbaar is.

Isle of Man

“In Europa biedt het Isle of Man bedrijven en particulieren aanzienlijke fiscale kortingen op de invoer van privé-jets,” aldus The Economist. “Door deze regeling zouden sinds het begin van dit decennium al minstens tweehonderd vliegtuigen in de Europese Unie zijn geïmporteerd. Daarbij zouden 1 miljard dollar aan fiscale kortingen zijn gemoeid.”

“In de Verenigde Staten zijn de kortingen nog meer uitgesproken. Dankzij de belastinghervorming van Donald Trump konden particulieren en bedrijven op de Amerikaanse markt 100 procent van de kosten van een nieuwe of gebruikte privéjet afschrijven. Sommige kopers konden daardoor een volledig jaar belastingen schrappen.”

“Privé-jets bieden duidelijke voordelen,” erkent The Economist. “Het gebruik van het toestel kan een belangrijke tijdsbesparing opleveren. Dat kan voor zakenlui bijzonder waardevol zijn. Bedrijven kunnen de kosten van deze vluchten dan ook van hun belastingen aftrekken.”

“In sommige landen is het gebruik van een privé-jet een belastingvrij voordeel. In werkelijkheid blijkt echter dat het toestel voor de aandeelhouders vooral een verspilling van geld is. Onderzoek van ICF International toont dat leidinggevenden de privé-jets vaker gebruiken voor vakantietrips dan voor zakenreizen.”

The Economist verwijst daarbij ook naar een studie van de New York University. Daaruit bleek immers dat het rendement van bedrijven met privé-jets 4 procent lager ligt dan het gemiddelde van hun sector. “Gebruikers van deze vliegtuigen zouden ook meer geneigd zijn om fraude te plegen,” zeggen de onderzoekers.

Emissies

Maar de zakenjets vormen ook voor het leefmilieu een zware belasting. Het bedrijf Terrapass heeft berekend dat een vlucht van Londen naar Parijs met een halfvolle jet per passagier tien keer zoveel koolstofdioxide uitstoot dan een vliegtuig op een reguliere vlucht. De nieuwe supersonische zakenjets zullen die ecologische voetafdruk nog gevoelig opdrijven.

“Het is verbazingwekkend dat op deze emissies geen sancties staan,” zegt The Economist. “De luchtvaart valt echter niet onder het Klimaatakkoord van Parijs. De meeste privé-jets zijn bovendien ook vrijgesteld van het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (Corsia), een ecologisch compensatie-systeem waarbij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn betrokken.”

“Experts ramen dat privé-jets tegen het midden van deze eeuw in de Verenigde Staten verantwoordelijk zullen zijn voor 4 procent van de totale emissies. Vandaag blijft hun aandeel beperkt tot 0,9 procent.”

“Alle vliegreizen zijn slecht voor het leefmilieu,” zegt The Economist. “Business class is erger dan economy class. Per passagier wordt immers meer brandstof verbrand. Privé-jets zijn nog veel schadelijker. De fiscale voordelen die de sector geniet, zijn dan ook op geen enkele manier te verdedigen. Die gunstmaatregelen – waarvan alleen een kleine elite profiteert – moeten dringend verdwijnen. Emissies van broeikasgassen moeten worden belast. Ze mogen zeker niet worden gesubsidieerd.”


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton