Bedrijven kochten vorig jaar ruim 800 zakenvliegtuigen

Het voorbije jaar zijn wereldwijd 809 zakenvliegtuigen verkocht. Dat betekende een stijging met 15 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de General Aviation Manufacturers Association (Gama).

De organisatie maakt gewag van de sterkste verkoop in een decennium, dankzij een grote vraag naar nieuwe modellen. De verkoop steeg met 17 procent tot 21,1 miljard dollar. Die groei was volgens de sectororganisatie in belangrijke mate te wijten aan de verkoop van de grotere bedrijfsvliegtuigen.

Nieuwe modellen

‘Fabrikanten als Bombardier, Textron (Cessna) en Gulfstream Aerospace, dochter van General Dynamics, hebben nieuwe modellen op de markt gebracht,’ zegt de sectororganisatie. ‘Die toestellen beschikten over een aantal attributen die bij potentiële klanten een sterke interesse genereerden.’

Onder meer wordt erop gewezen dat een aantal modellen langere afstanden kunnen overbruggen dan voordien. Anderzijds hebben constructeurs aan boord ook vaak speciale slaapruimtes en de mogelijkheid tot warme douches voorzien.

Het voorbije jaar kende de sterkste verkoop in een decennium. Elf jaar geleden – voor de uitbraak van de wereldwijde financiële crisis – werd een absoluut record met 1.300 leveringen opgetekend. De financiële crisis zou vervolgens echter voor een lange dalperiode zorgen.

Volgens het persagentschap Bloomberg kon de vraag vorig jaar ook profiteren van de goede economische prestaties van de Verenigde Staten, die een groei van 2,3 procent lieten optekenen. Ook de spanningen rond het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie namen af.

Elektrisch

Uit de cijfers van Gama blijkt dat 67 procent van de toestellen aan klanten in Noord-Amerika werd afgeleverd. Dat continent is voor zakenvliegtuigen ook de grootste markt ter wereld. Europa stond op de tweede plaats met een marktaandeel van 14 procent.

De verkoop van de grotere zakenvliegtuigen, die tot 19 passagiers kunnen vervoeren, nam met 20 procent toe tot 207 toestellen. Bij de middelgrote jets was er een stijging met 14 procent tot 440 exemplaren. De kleinere vliegtuigen, die meestal vier passagiers kunnen vervoeren, kenden een groei met 12 procent tot 352 eenheden.

Gulfstream boekte de grootste omzet (7,9 miljard dollar), gevolgd door Bombardier (5,7 miljard dollar).

‘De sector verkeert in goede gezondheid,’ benadrukt Pete Bunce, voorzitter van Gama. ‘De ontwikkeling van supersonische en elektrische vliegtuigen heeft de constructeurs in een optimistische stemming gebracht.’

Analisten verwachten dat de sector ook dit jaar een verdere groei zal kennen, hoewel die mogelijk kan vertragen.

Meer