Hyundai is de eerste automaker die volop inzet op autonome, vliegende auto’s. Voormalig NASA-ingenieur dr. Jaiwon Shin gaat de afdeling leiden.
Dat blijkt uit een aankondiging van de Zuid-Koreaanse autofabrikant
Die afdeling komt er na de recent aangekondigde samenwerking met Aptiv, een bedrijf dat technologie voor zelfrijdende wagens aan boord heeft. Hyundai en Aptiv investeren elk twee miljard dollar in de samenwerking.
De concurrentie op de vliegende automarkt verscherpt daarmee. Ook Uber, Amazon, Airbus en Boeing zijn al bezig met autonome, vliegende modellen. Hyundai mag dan de eerste autobouwer met een gespecialiseerde afdeling zijn, ook bij Toyota is men ermee bezig. Een groep ingenieurs kreeg daar 375.000 dollar om een eenpersoonstoestel te maken en de eerste testvluchten zijn al uitgevoerd. Een echt commercieel model lijkt echter nog enkele jaren weg.
Vliegende auto’s ook echt de lucht in krijgen, vraagt namelijk nog technische verbetering. Bij Hyundai moet dr. Jaiwon Shin, voormalig teamlead bij NASA, voor die technologische doorbraak zorgen.
Technische uitdagingen bij zelfrijdende auto’s
Zo is het momenteel nog steeds moeilijk om een drone te maken die meer dan 4,5 kilogram kan dragen met een redelijke batterijduur. De batterijen zelf wegen namelijk ook veel, waardoor de relatieve draagkracht van drones erg laag is. Dat staat in de weg van commercieel gebruik. Vliegende auto’s die verticaal kunnen opstijgen en landen, een belangrijke factor, blijken een tweede moeilijkheid.
Vliegende en zelfrijdende wagens zijn belangrijke investeringen: de wagenmarkt heeft het over het algemeen erg moeilijk. Volgens cijfers van de Japanse zakenkrant Nikkei zouden de wereldwijde autoverkopen dit jaar met 2 procent krimpen.
Voor zelfrijdende en vliegende auto’s lijkt er echter wel nog een markt te zijn. Analisten mikken op een markt ter waarde van 1.500 miljard dollar in de komende 20 jaar.