Voor de coronacrisis was Moderna een weinig bekend biotechbedrijf. Vandaag is het over de hele wereld een household name geworden, na de verdeling van 807 miljoen vaccindosissen in 2021 naar alle hoeken van de wereld. Het Amerikaanse bedrijf versnelt nu zijn expansie met zes bijkomende commerciële dochterondernemingen in Europa, waaronder een in België.
Moderna maakt later deze maand zijn jaarcijfers bekend, maar verklapte al voor 2021 op een omzet rond 17,5 miljard dollar uit te zullen komen. En dat allemaal met slechts 1 product, want zijn coronavaccin is vooralsnog het enige product uit zijn pijplijn dat al verkocht wordt.
Het vaccinsucces van het nog maar tien jaar oude bedrijf krijgt lof, maar ook kritiek. Volgens activisten is Moderna te veel op winst gericht en doet het bedrijf te weinig om goedkope vaccins in arme landen te verdelen. Het bedrijf zelf zegt dat een kwart van de ruim 807 miljoen vaccindosissen in armere landen terechtgekomen is, ofwel via directe aankoop of via giften van rijkere landen.
Hoe dan ook, de beurskoers steeg in 2021 met 184 procent en CEO Stephane Bancel, een Fransman, maakte daarvan gebruik om een deel van zijn aandelen te verzilveren.
Wereld veroveren
Met het coronavaccin als springplank bouwt Moderna nu in sneltempo een wereldwijd commercieel netwerk uit voor zijn huidige kaskraker en de producten van de toekomst. De bedrijfsnaam Moderna is afgeleid van zijn specialiteit: mRNA-technologie, wat een radicaal nieuwe manier is om vaccins te maken.
Het bedrijf zegt te werken aan mRNA-geneesmiddelen “voor de mogelijke preventie en behandeling van ziekten met een aanzienlijke onvervulde medische behoefte op het gebied van infectieziekten, immuno-oncologie, zeldzame en ultrazeldzame ziekten, en auto-immuunziekten”.
Moderna kondigt in een persbericht aan in zes Europese landen nieuwe commerciële dochterbedrijven te gaan uitbouwen: België (wellicht in het Brusselse), Nederland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Polen. Die voegen zich bij de reeds bestaande uitvalsbasissen (Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk). De Europese uitbreiding volgt op een gelijkaardige expansie in Azië (Maleisië, Taiwan, Singapore en Hong Kong).
Rol van Europa
De commerciële uitbreiding komt er nadat het bedrijf ook al de Europese productie en distributie van zijn Covid-19-vaccin heeft opgedreven. Moderna heeft partnerschappen met productiesites in heel Europa, waaronder Lonza in Zwitserland en Nederland, ROVI in Spanje en Recipharm in Frankrijk.
De Europese Commissie is een heel belangrijke klant, die tot nu toe al liefst 460 miljoen dosissen besteld heeft bij het bedrijf.
Volgens topman Bancel heeft Europa “een cruciale rol” gespeeld in de productie van Moderna’s coronavaccin en de distributie ervan wereldwijd. Dat is voor hem nog maar een begin. “Ik kijk ernaar uit om onze samenwerking met Europese onderzoekers en partners voort te zetten om onze mRNA-technologie te benutten en behandelingsopties uit te breiden.”
(lp)