Het belang van communicatie zonder vakjargon

Geschreven met input van Signet.

Elk vakgebied heeft wel zijn eigen jargon. Het ene vakgebied nog specifieker dan de andere. De laatste jaren worden er ook steeds meer Engelse termen en allerlei afkortingen gebruikt. Dat is op zich prima, maar niet in alle situaties handig. Wanneer je op de marketing afdeling werkt kun je met je directe collega’s uitstekend communiceren in vaktermen, maar op het moment dat je een presentatie voor het hele bedrijf gaat houden is het niet handig. Men zal dan niet weten waar je het over hebt. Het belang van effectieve communicatie zonder vakjargon is groot. 

Tijdens het werken met andere afdelingen

Wanneer je werkt op de commerciële afdeling en je praat over ROI, CTA, backlinks, KPI’s en een longtail campagne, weet iedereen waar je het over hebt. Loop echter naar de administratie of productie afdeling, en men zal je aankijken met een nietszeggende blik. Wanneer je op de ICT afdeling werkt weet je wat SD-WAN betekent, dat wil niet zeggen dat je collega op de HR afdeling dat ook weet. Wanneer je communiceert met andere afdelingen, of dat bij een samenwerking of een presentatie is, is het de kunst om dit in begrijpelijke taal te doen. Zorg ervoor dat je het bij de basis houdt en dat het voor iedereen begrijpelijk is. Ook zonder achtergrond in jouw vakgebied. Men zegt weleens; als je iets echt begrijpt kan je het ook makkelijk uitleggen in begrijpelijke taal, zodat anderen het ook begrijpen. 

Effectief communiceren met externen

Wanneer je communiceert met externen is dit zo mogelijk nog belangrijker. Als je communiceert met een bedrijf waarmee je samenwerkt, zoals een leverancier, geldt eigenlijk hetzelfde als hierboven. Wanneer je echter communiceert met (potentiële) klanten, is communiceren zonder vakjargon essentieel. Er zijn heel veel zeer gespecialiseerde mensen, die hun kennis en producten niet kunnen overbrengen op het grote publiek. Simpelweg omdat ze het niet begrijpelijk kunnen uitleggen. Een goede dienst of een goed product moet je in een paar zinnen, zonder vakjargon, kunnen verkopen.

Sneller onboarden van personeel

De laatste situatie waarin het gebruik van vakjargon niet handig is, is wanneer je nieuwe collega’s gaat onboarden. Nieuwe collega’s inwerken is sowieso al een vak apart, en heel belangrijk voor het verdere succes. Hier moet dan ook veel aandacht aan worden besteed. Deze zijn misschien wel op de hoogte van vakjargon, hoewel dat niet zeker is, maar het jargon is bij elk bedrijf ook weer anders. Ook hier geldt dat je alles zo eenvoudig mogelijk moet uitleggen, zonder het gebruik van jargon. Op deze manier kan een nieuwe collega zich het vak veel sneller eigen maken, en voelt deze zich ook nog eens een stuk prettiger op de nieuwe werkplek.

Meer