2021 is tot nu toe geen topjaar geweest voor beleggers met aandelen van Tesla in hun portefeuille. Sinds het hoogtepunt begin dit jaar is het aandeel gezakt van 880 naar 691 dollar. Volgens een analist kan de koers nog verder zakken tot 150 dollar. ‘Het aandeel is overgewaardeerd’, klinkt het.
Het coronajaar 2020 was een absoluut topjaar voor de producenten van elektrische wagens. De aandelenkoersen van onder meer Tesla en Nio zaten dat jaar stevig in de lift. De koers van Tesla is toen gestegen van 88,6 tot 705 dollar. Dat is een stijging van maar liefst 696 procent.
Begin dit jaar werd er een vervolg gegeven aan die hausse en steeg het aandeel op het hoogtepunt tot 880 dollar. Sindsdien zit het aandeel in een neerwaartse spiraal. Wie vandaag een aandeel van Tesla koopt, betaalt daar 691 dollar voor, of 21 procent minder dan op het hoogtepunt op 26 januari. Het aandeel is maandag 4,4 procent hoger geschoten na positieve vooruitzichten over de verkoopcijfers tijdens het eerste kwartaal.
660 miljard dollar
Vraag is hoe diep het aandeel van Tesla nog kan zakken. Volgens Craig Irwin, senior research analist bij Roth Capital, is het einde van de neerwaartse trend nog niet in zicht. ‘Het aandeel van Tesla is overgewaardeerd’, zei hij in een interview met CNBC. ‘De marktwaarde van Tesla bedraagt momenteel 660 miljard dollar. Dat komt in de buurt van de totale omvang van de Amerikaanse en Europese automarkten. Dat terwijl Tesla globaal bekeken in principe een kleine speler is.’
Irwin had het in het interview over een ontwrichting van de markt. ‘Mensen gaan er onterecht vanuit dat Tesla geen concurrentie heeft wanneer ze het aandeel zo hoog waarderen’, verduidelijkte hij.
Autonome voertuigen
De analist erkende dat er heel wat positieve zaken aan de gang zijn voor Tesla, zoals de verwachte lancering in India. ‘Maar Tesla zal veel meer moeten doen om de huidige aandelenkoers te rechtvaardigen’, aldus Irwin. ‘Zo zou Tesla moeten inzetten op volledig autonome voertuigen. Ik merk dat Tesla op dat vlak net op de rem gaat staan, terwijl andere autoproducenten daar hun prioriteit van maken.’
De analyse van Irwin ligt in lijn met die van Per Lekander, fondsmanager bij Lansdowne Partners. Volgens hem zal de stijgende rente een stempel drukken op het aandeel van de wagenproducent. ‘Ik denk dat ik wel kan spreken van een bubbel die op springen staat’, klonk het vorige maand.
Toch lijkt niet iedereen die overtuiging te delen. De fondsbeheerder Cathie Wood van ARK Invest zei onlangs dat het aandeel van de producent van elektrische wagens tegen 2025 zou kunnen stijgen tot maar liefst 3.000 dollar. De fondsbeheerder verwacht onder meer dat Tesla de komende vier jaar tussen de 5 à 10 miljoen wagens zal verkopen. Vorig jaar heeft Tesla net geen 500.000 wagens aan de man gebracht. (wdm)