Na Budweiser (AB InBev) in de Verenigde Staten, maakt nu ook Heineken reclame voor vaccinaties, deze keer in het Verenigd Koninkrijk. Beide campagnes krijgen kritiek, maar om verschillende redenen.
Hoe sneller de coronapandemie achter de rug, hoe sneller horecazaken én het nachtleven weer op volle toeren kunnen draaien, wat de verkoop van bier aanzwengelt. Het is daarom niet helemaal onlogisch dat grote bierbrouwers als AB InBev en Heineken campagne voeren voor vaccinaties.
Sommige klanten vinden evenwel dat de brouwers zich daarmee te veel op politiek terrein begeven en niet meer neutraal zijn tegenover alle meningen. Ook wordt de biergiganten opportunisme verweten, doordat ze marketingcampagnes koppelen aan een gezondheidskwestie.
Heineken
Het Nederlandse merk Heineken is in Engeland ongewild het mikpunt geworden van de antivaccinatiebeweging omwille van zijn expliciete oproep aan niet-gevaccineerden om zich in te enten. Een reclamefilmpje met dansende senioren schoot bij de antivaxers in het verkeerde keelgat, vooral omwille van de slotslogan: “De nacht behoort toe aan de gevaccineerden. Tijd om je bij hen aan te sluiten.”
Het leidde, via de hashtag #boycottheineken tot protest en oproepen om geen Heineken meer te kopen. Maar de bierbrouwer krijgt ook applaus van de voorstanders van vaccinatie, die “de gedurfde stellingname” van het bedrijf loven.
Budweiser
De voorbije maanden voerde Budweiser, het populairste Amerikaanse biermerk van AB InBev, in de Verenigde Staten reclame voor vaccinatie. Dat culmineerde in een koppeling aan een doelstelling van het Witte Huis. President Joe Biden wou tegen de nationale feestdag van 4 juli dat minstens 70 procent van de volwassenen een eerste prik gekregen hadden. Bud beloofde alle volwassenen ouder dan 21 op een gratis rondje bier te trakteren als het doel gehaald zou worden. Uiteindelijk werd de doelstelling niet gehaald.
AB InBev stak de band met de politiek niet weg. “Nu we met hernieuwd optimisme vooruitkijken naar betere dagen, zijn we trots om samen met het Witte Huis te werken aan een betekenisvolle impact voor ons land, onze gemeenschappen en onze consumenten”, verklaarde Michel Doukeris, sinds kort gepromoveerd tot de CEO van AB InBev, in een mededeling.
Het leidde tot verontwaardiging bij de anti-alcoholisme-organisatie Alcohol Justice. De activisten hekelden niet alleen de volgens hen opportunistische reclamecampagnes in samenwerking met hulporganisaties, ze wezen er ook op dat consumenten zich moesten registreren voor het gratis pintje, waarmee AB InBev een pak persoonlijke informatie kon verzamelen voor toekomstige direct marketingcampagnes.
Lees ook: Vaccinaties stokken in VS: cash en nu zelfs gratis bier voor wie zich laat inenten
(jvdh)