Heeft de lederen schoen afgedaan?

Shoppers tonen een groter ecologisch en ethisch bewustzijn. Dat laat zich ook voelen in de schoenenverkoop, waar de vraag naar lederen exemplaren een gevoelige terugval kent. Dat stellen Lydia Mulvany en Lindsey Rupp, redacteurs bij het economische persbureau Bloomberg. Er kan volgens hen immers een steeds grotere vraag worden opgemerkt naar schoenen in canvas, microvezels of plastic.

Die keuze wordt bovendien ook nog gemakkelijker gemaakt door de sterke vooruitgang die kan worden opgetekend bij de kwaliteit van imitatie-leder, dat inmiddels nauwelijks nog van het origineel kan worden onderscheiden.

Populaire steak

“Dat is slecht nieuws voor de lederindustrie, waarvan de schoenenfabrikanten immers veruit de grootste klanten zijn,” aldus Mulvany en Rupp. “Schoenen vertegenwoordigen 55 procent van de totale vraag naar leder. Bovendien wordt de situatie nog verergerd door de groeiende vraag in de wereld naar Amerikaans rundvlees. Om die behoefte te kunnen invullen, moeten steeds grotere aantallen dieren worden geslacht. Daardoor dreigt echter ook een grotere stapel huiden achter te blijven.”

“Men ziet steeds meer mensen kiezen voor alternatieve materialen, zelfs wanneer ze geen vegetariërs of veganisten zijn. De kledingcultuur laat toe dat voor alle mogelijke gelegenheden op sneakers beroep kan worden gedaan.”

“Uiteraard kan worden geprofiteerd van een overvloed aan keuzes in materialen, maar consumenten tonen in het algemeen een toenemend ongemak met het doden van dieren en de milieu-impact van de veestapel,” betogen Mulvany en Rupp nog.

“Huiden en bijproducten vertegenwoordigen ongeveer 44 procent van het totale gewicht van een geslacht rund. De waarde van die materialen blijft echter beperkt tot 10 procent. Eén enkele huid levert voldoende leder voor elf cowboylaarzen, twintig voetballen of één autozetel. De aanvoer van het materiaal is echter al enkele jaren uit balans.”

Droogte

“Een grote droogte verplichtte de Amerikaanse veehouders vier jaar geleden om hun veestapel te verkleinen tot de laagste omvang in zes jaar,” aldus Bloomberg. “Hierdoor hebben de prijzen een scherpe stijging gekend en werden vele verwerkers aangezet om bij hun productie meer op alternatieve materialen beroep te doen.”

“Van die problemen heeft de markt zich nog steeds niet hersteld. De prijzen voor huiden zijn het voorbije jaar met 24 procent gedaald tegenover het jaar voordien. Tegenover de piekvraag vier jaar geleden is er zelfs sprake van een halvering. De prijzen liggen nu op het laagste niveau sinds het einde van het voorbije decennium.”

Analisten vermoeden dat de markt zijn bodem nog niet heeft bereikt. Vooral jongere consumenten blijken een grote voorkeur te tonen voor alternatieve materialen, die beter zijn voor het leefmilieu en de toekomst van de planeet. Lederartikelen die nog wel in trek zijn, zoals geldbuidels, vragen minder volumes.

Ook in de autobouw blijkt de consument alternatieven voor lederen producten te ervaren. “Sommige consumenten eisen een volledig veganistische auto,” aldus waarnemers. “Het Model Y van Tesla gebruikt helemaal geen leder meer.”

Zelfs de traditionele lederen portefeuille zou op terugweg kunnen zijn. Cash betalingen worden immers steeds meer door mobiele en digitale transacties vervangen. In de luxesector blijft nog wel een grote vraag naar leder van hoge kwaliteit. Maar ook die markten zijn beperkt in volume.

Meer