Hard tegen hard in strijd om Euronav: dreigt een opsplitsing van de tankerrederij?

De machtsstrijd die bij Euronav wordt uitgevochten, zou wel eens kunnen resulteren in een opsplitsing van de rederij. Dit denken analisten Benjamin Wolff en Wim Lewi van KBC Securities.

In het nieuws: De situatie is bekend. De Noorse familie Fredriksen en de Belgische familie Saverys, de clan achter onder meer rederij CMB, kunnen met exact evenveel stemmen elkaars plannen voor de olietankerrederij afblokken.

  • Dat komt omdat Frontline topman John Fredriksen recent nog eens 4,8 miljoen aandelen Euronav bijkocht en er nu 50,43 miljoen van in bezit heeft.
  • Beide partijen bezitten dus een kwart van Euronav en beide partijen hebben zodoende een blokkeringsminderheid.

De analyse: Wolff en Levi sluiten niet dat er ook andere motieven in het spel zijn dan louter financiële in de clash tussen de twee redersfamilies. De kansen op een volwaardige fusie tussen Euronav en Frontline zijn volgens hen hoe dan ook beperkt. Daarom denken beide analisten aan het scenario van een mogelijke opsplitsing van Euronav.

  • De Noorse redersfamilie Fredriksen zou zo een deel van de vloot krijgen, waardoor de rest van Euronav in CMB van de familie Saverys kan geïntegreerd worden.
  • Fredriksen wou Euronav aanvankelijk fusioneren met Frontline om een groot Europees olietankerbedrijf uit te bouwen. De familie-Saverys daarentegen wil een alternatieve, milieuvriendelijkere toekomst voor Euronav uitstippelen, via een combinatie van Euronav met CMB.Tech, de divisie van zijn rederij die zich richt op cleantech, zoals schepen die groene waterstof transporteren.
Meer