Graffiti blijven voor spoorwegmaatschappijen een zware schadepost

Spoorwegmaatschappijen moeten elk jaar zware kosten voorzien voor de herstelling van schade die door graffiti werden veroorzaakt. Dat blijkt uit een overzicht van rapporten van de Spaanse Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles (Renfe), de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS).

De Spaanse spoorwegoperator Renfe maakte bekend dat graffiti het voorbije jaar tot 25 miljoen euro aan kosten heeft geleid, wat neerkomt op 69.000 euro per dag. In totaal bleek op de wagons 80.000 vierkante meter door spuitverf te zijn beklad.

“Dit maakte een grote en kostbare schoonmaakoperatie noodzakelijk”, beklemtoonden woordvoerders van de Spaanse maatschappij. “Ongeveer 10.500 werkuren moesten worden besteed aan de schoonmaakwerkzaamheden. Dat resulteerde bovendien in een energieverbruik van 400.000 kilowattuur.”

Tien per dag

De woordvoerders merken nog op dat het voorbije jaar meer dan 3.500 incidenten werden geregistreerd waarbij onbekenden illegaal sites van Renfe betraden om wagons met graffiti te bekladden. “Dit komt neer op tien inbreuken per dag”, wordt er opgemerkt.

“Het voorbije jaar konden drieëndertig daders worden betrapt en gearresteerd. Dat jaar dienden ook honderdvijftig individuen zich wegens het aanbrengen van illegale graffiti op spoorwegmateriaal voor de rechter te verantwoorden.” Verder wordt nog opgemerkt dat patrouilles van veiligheidspersoneel erin gelukt zijn om vorig jaar 829 incidenten te voorkomen.

Bij de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) werden het voorbije jaar 2.946 incidenten gemeld. Dat vertegenwoordigde een stijging met 37 procent tegenover het jaar voordien. De totale schade werd geraamd op een bedrag van 3,2 miljoen euro. Volgens het spoorbedrijf is deze stijging te wijten aan een groter aantal actieve daders, gekoppeld aan een betere rapportage.

Oostenrijkse rechtbanken veroordeelden betrapte daders het voorbije jaar tot het betalen van een totale schadevergoeding van meer dan 500.000 euro. Dat is volgens de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij een nieuw record. Opgemerkt wordt nog dat vorig jaar tweeëndertig individuen op heterdaad konden worden betrapt.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) kiezen ervoor om geen concrete cijfers over de geleden schade bekend te maken. Dergelijke boodschappen zouden volgens het Nederlandse spoorbedrijf immers een aantal individuen op gedachten kunnen brengen.

Volgens waarnemers moet in Nederland gerekend worden op een gemiddelde schade van ongeveer 10 miljoen euro. Er wordt aan toegevoegd dat de jaarlijks bespoten oppervlakte overeenstemt met een veertigtal voetbalvelden.

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen maakte anderzijds gewag van een oppervlakte van 218.590 vierkante meter die vorig jaar door graffiti werd beklad. Dat betekende een toename met 25 procent tegenover het jaar voordien. De kosten liepen daarbij van 5,4 miljoen euro naar 6,78 miljoen euro op.

Beschermende folie

Vele maatschappijen hebben de voorbije jaren een aantal maatregelen genomen om de problemen aan te pakken. Onder meer werd door sommige spoorbedrijven gekenen naar de mogelijkheden om hun rollend materieel van een beschermende folie te voorzien.

Die folies dienen wel aan een aantal specifieke eisen voldoen. “De folie moet een zekere mechanische veerkracht hebben en moet bovendien bestand zijn tegen ultraviolet licht en chemicaliën”, werpen experts op.

“Hij moet zelfs bestand zijn tegen de specifieke schoonmaakmiddelen die individuele spoorbedrijven gebruiken om hun treinwagons te reinigen of om graffiti te verwijderen. Bovendien mag de folie niet barsten, uitrekken of loslaten. Tenslotte moet ook aan een aantal eisen op het gebied van brandveiligheid worden voldaan.”

Meer