Gerenommeerde golftornooien zorgen voor aanzienlijke injectie in lokale economie

De Golf European Tour kan aan lokale bedrijven zakelijke voordelen tot mogelijk 7,5 miljoen dollar (6,3 miljoen euro) bieden. Dat zegt een onderzoek van het bureau ResearchandMarkets, waarin werd gekeken naar de economische impact van de evenementen op de gastlocaties.

De grootste aanjagers van de positieve economische impact waren de aanwezigheid op televisie en het golftoerisme. Vooral dit laatste bleek volgens de onderzoekers verantwoordelijk voor een aanzienlijke toestroom van geld naar een regio.

Televisie

Het onderzoek suggereerde dat 27 procent van de Europese golfers te kennen gaf dat ze eerder een bestemming zouden bezoeken indien er een evenement van de European Tour was georganiseerd. Wanneer uitsluitend naar de Europese golfers onder de leeftijdsgrens van 45 jaar wordt gekeken, loopt dat cijfer zelfs op tot 52 procent. 

Daarnaast is er ook de impact van de aandacht die de televisie voor de European Tour – met 35 omroepen die hun evenementen in 167 landen vertonen – oplevert en die ervoor zorgt dat de bekendheid van locaties en golfbanen over de hele wereld wordt opgevoerd.

De International Association of Golf Tour Operators (Iagto), wijst er daarbij op dat acht van de tien snelst groeiende bestemmingen in het golftoerisme een evenement van de European Tour hebben georganiseerd. Volgens het rapport bleek bovendien vooral een langlopende samenwerking met de European Tour een grote economische impuls te genereren.

“De Emirates Golf Club, die sinds het einde van de jaren tachtig van de voorbije eeuw de Dubai Desert Classic organiseert, is een van de partijen die door hun associatie met de European Tour een sterke uitstraling hebben opgebouwd”, luidt het. “Datzelfde geldt voor de Diamond Country Club in Oostenrijk, die sinds het begin van het voorbije decennium al elf keer een wedstrijd van de European Tour heeft georganiseerd.”

Reputatie

“De enorme hoeveelheid televisie-aandacht die een locatie dankzij de European Tour zal ontvangen, creëert een platform dat op een andere manier moeilijk zou kunnen worden bereikt”, stipte Ben Cowen, zakelijk verantwoordelijke van de European Tour, aan. “Reputatie loont. Dat geldt nog veel meer wanneer toernooien naar dezelfde locatie terugkeren. 

Een regelmatige organisatie van tornooien, als onderdeel van een strategie op lange termijn om golftoeristen aan te trekken, kan volgens de studie locaties aanzienlijke voordelen opleveren.

“Vele bezoekers kiezen op deze bestemmingen voor een groter aantal overnachtingen en besteden ter plaatse grotere budgetten”, betogen de onderzoekers. “Onder meer door lidmaatschapsgelden en andere vergoedingen kunnen bovendien extra voordelen worden gegenereerd.”

“Daarnaast is er ook nog de impact op de lokale vastgoedsector.”

(lb)

Meer
Lees meer...
Markten