FIA: “Bijdrage motorsport aan wereldwijde economie mag niet worden onderschat”

De motorsport levert aan de wereldwijde economie jaarlijks een bijdrage van nagenoeg 160 miljard euro. De sector ondersteunt bovendien 1,5 miljoen arbeidsplaatsen en de organisatie van 60.700 evenementen. Dat zijn de conclusies van een rapport van de International Automobile Federation (FIA), gebaseerd op een enquête van consulent EY-Parthenon bij twintigduizend organisatoren, promoters, teammanagers en rechtenhouders.

De cijfers tonen volgens de FIA dat de impact van de motorsport op de wereldwijde economie niet mag worden onderschat.

Heropleving

Uit het rapport bleek verder nog dat de sector jaarlijks ook nog 66,9 miljard euro aan producten en diensten levert. Daarnaast zegt de studie wereldwijd 302.000 vrijwilligers te ondersteunen.

De motorsport kan volgens EY-Parthenon wereldwijd rekenen op 2,7 miljoen deelnemers – zowel professionals als amateurs – die op 7.200 circuits en aanverwante locaties actief zijn. Tevens werd vastgesteld dat er wereldwijd 21.600 lokale clubs operationeel zijn.

Ook de motorsport werd door de coronacrisis zwaar getroffen. Onder meer de Formule 1 diende vorig jaar een aantal wedstrijden van de kalender te halen, terwijl op andere locaties zonder publiek moest worden gereden.

“De studie maakt daarbij duidelijk dat de motorsportindustrie een belangrijke bijdrage levert aan de heropleving van de wereldeconomie na de uitbraak van de coronacrisis”, verduidelijkt Jean Todt, voorzitter van de internationale autofederatie.

Multiplicator

Het rapport merkt op dat de sector ook een sterk multiplicator-effect kent. “Onder meer de horecasector rond de evenementen kan dankzij die activiteiten zijn omzet gevoelig opdrijven”, luidt het. “Vele wedstrijden trekken deelnemers en toeschouwers uit een breed gebied aan.”

“Daardoor kunnen de hotels in de omgeving op een extra publiek rekenen. Ook lokale restaurants profiteren mee van die toestroom, die bovendien tevens de lokale handel ten goede komt.”

Maar ook talloze andere sectoren – zoals het transport, het toerisme, de reclamewereld en de technologische industrie – halen uit de activiteiten van de motorsport een belangrijke meerwaarde.

(am)

Meer